Kategoriat
Blogit Musiikkiteknologia

Musiikin etäoppiminen ja etäläsnäolo

Yleistä

Matti Ruippo on tehnyt lisensiaatintyön musiikin verkko-opetuksesta. Hän tuo työssään esille kolme musiikin etäopetuksessa huomioitavaa erityispiirrettä: opiskelu rakentuu suhteellisesti enemmän auditiivisuuden kuin visuaalisuuden varaan, oppiminen tapahtuu pitkälti toiminnan myötä, sanaton vuorovaikutus on musiikin opetuksessa korostuneesti esillä.

Erilaisia verkkokokous/videoneuvotteluohjelmistoja on olemassa useita. Tässä lista, joka on koottu Ruipon lisensiaatintyössä esille tulleisiin ohjelmiin: Apple FaceTime, Abobe Connect, Google Hangouts, InterCall Unified Meeting, Lync, Skype (eikä tässäkään liene kaikki). Ruippo toteaa myös että aivan kaikissa äänen- ja kuvanlaatu ei riitä soiton/laulunopiskeluun. Itselläni ei ole näistä ohjelmistoista kokemusta opetuskäytössä joten en osaa antaa näistä sen tarkempaa arviota. Näissä ohjelmistoissa on se hyvä puoli, että osa näistä on maksuttomia.

Ruippo toteaa edelleen että instrumenttiopetuksessa sekä yhtyeen ohjauksessa videoneuvottelu on pääasiallisin tekninen vaihtoehto kun taas musiikkiteknologiassa, historiassa, teoriassa (mupe) ym. verkkokokous toimii riittävän hyvin. Verkkotallenteita, – sivustoja voi käyttää oppimisen tukena. Tiedottamiseen, resurssien hallintaan ja jakoon soveltuu erilaiset oppimisalustat (esim. Optima, Moodle, Peda.net) ja sähköposti. Se, minkä itse vielä lisäisin tähän listaan, on somen hyödyntäminen.

Jotta etäopetusta ja etäläsnäoloa voitaisiin hyödyntää opetuksessa, on huomioitava muutama seikka. Tällaisia huomioitavia asioita ovat (Ruipon mukaan) oppilaan ja opettajan tekniset taidot (tarvittaessa tarjotaan valmistavaa koulutusta aiheeseen), kustannukset (esim. ohjelmisto-/laitehankinnat), laitteistojen ennakkotestit, lukujärjestys, tekninen tuki sekä opintojen tuki.

Kuten jo aiemmin tuli todettua, on erilaisia etäoppimiseen ja etäläsnäoloon liittyviä sovelluksia ja ohjelmistoja on jo nykyaikana paljon. Seuraavaksi haluan esitellä teille yhden verkkopohjaisen ohjelmiston, johon minulla on konkreettista kosketuspintaa. Haluan vielä mainita sen, että en ole tämän tyyppisiä ohjelmistoja työssäni vielä käyttänyt (huom. vielä).

Lesono

Sain ensimmäisen konkreettisen kosketuksen musiikin etäoppimiseen aika tarkalleen vuosi sitten. Se tapahtui Viitasaarella Keksintöjen viikko-tapahtumassa (tapahtumasta voit lukea lisää tästä). Messutapahtumassa huomioni kiinnitti esittelypiste, jossa oli tietokone sekä digipiano. Totta ihmeessä menin kiinnostuneena katsomaan mistä oli kysymys. Kysymys oli Lesonosta.

Lesono on musiikin etäopetuspalvelu. Se on suomalainen, 100 % verkkopohjainen ja toimii täysin selaimessa eikä erillistä sovellusta tarvita. Sain Keksintöjen viikolla henkilökohtaisen infon ohjelmiston käyttämisestä ja pääsin testaamaan ohjelmaa.

 

Lesono on hyvä työkalu silloin, jos oppilas ja opettaja ovat kaukana toisistaan. Tämän teknologian avulla opettajalta voi säästyä useita tunteja ajomatkaa, samoin opisto voi säästää pitkän pennin kilometrikorvauksissa. Ohjelmisto toimii myös mobiililaitteella (Android), mutta ei iPadillä ja iPhonella, mikä on musiikki-ihmisille melko suuri miinus, ehkä jopa kynnyskysymys. iPad+iPhone optio on kuitenkin tulossa!

Lesonon hinta vaihtelee 19,90-89,90 €/kk. Hinta riippuu siitä kuinka monta minuuttia kuukaudessa haluat etäopettaa. Edullisimmalla hinnalla saat 450 min/kk. Lesonon ominaisuudet ovat (heidän nettisivujensa mukaan): laadukas ja luotettava audio- ja videoyhteys, helppo materiaalijako (nuotit, tabulatuurit, dokumentit), nuotinkirjoitus ja editointi tunnin aikana, myös midillä, viittaustoiminnallisuus, tuntien tallennus sekä teksti-chat.

Nettisivuilla voit testata palvelua ilmaiseksi 14 päivää. Testauksen aloittamiseksi tarvitaan nimi ja sähköpostiosoite. Lähdin testaamaan ohjelmistoa ”soitellen sotaan”- meiningillä, joka ei siis sisältänyt minkäänlaista ohjeiden lukemista vaan pelkästään esittelyvideon katsomisen. Tässä muutamia huomioitani palvelun testauksesta:

  • asiakaspalvelu on ripeää ja ystävällistä
  • oppitunnin materiaaliin pystyy lataamaan kuvatiedostoja ja pdf-tiedostoja (materiaali latautuu näytön vasempaan laitaan helposti yhdellä klikkauksella)
  • materiaaliin pystyy helposti tekemään merkintöjä ”piirto” toiminnolla
  • oppitunnista voi ottaa valokuvia jotka tallentuvat materiaaleihin
  • nuotinkirjoitus onnistuu yhdelle viivastolle käyttämällä näppäimistön kirjaimia c,d,e,f,g,a,h
  • sovelluksen käyttö on helppoa sekä tietokoneella, tabletilla ja kännykällä
  • oppilaan kirjautumiseen on useampi vaihtoehto: tunnus, suora web-linkki, sähköposti, Facebook (itse kokeilin näistä vaihtoehdoista tunnusta)

Kätevää oli se, että oppitunnin aikana pystyit mobiililaitteella näppäämään kuvan nuotista ja se tallentui materiaaleihin. Yhden kerran sain nettiselaimen kaatumaan. Äänenlaatu oli hyvä (minulla ei ollut käytössä mikrofoneja tms.).

Jäin miettimään onko täällä ”pikkasen paremmassa periferiassa” mobiiliyhteydet niin hyvät, että oppitunnin ajan toimisi pätkimättä. Tätä eksperimenttiä en henkilökohtaisesti tämän blogikirjoituksen osalta suorittanut. Suoritettujen testausten myötä totean Lesonon käyttökelpoiseksi ja varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.

Summa summarum

Etäoppiminen ja verkko-opetuksen hyödyntäminen ovat nykyteknologialla ja internetyhteyksillä helposti toteutettavissa. Korostan tässä heti sitä, että mielestäni etäläsnäolo voi korvata osan opetuksesta etenkin instrumenttiopetuksessa. Opetan itse kahdella paikkakunnalla, ja opetuspaikkojen pisin välimatka on 70 km. Uskon, että etäoppiminen ja etäläsnäolo tulevat olemaan jollakin aikataululla, jossakin määrin minullakin työssäni arkipäivää.

2 vastausta aiheeseen “Musiikin etäoppiminen ja etäläsnäolo”

Etäoppiminen on ehdottomasti hyvä asia. Se antaa mahdollisuuksia niille, joille opetuksen saaminen muuten olisi hankalaa. Itselläni on kokemus soittotunneista, jossa itse olin Suomen Kuhmossa ja opettaja Japanissa. Tällöin opetus tapahtui Skypen kautta, mutta sain silti itse hyvin paljon soittotunneista. Hienoa että etäoppimista ja -opettamista varten kehitetään uusia, parempia ohjelmia. ??

Etäopetus ja sen myötä ”palvelujen” mahdollistaminen kaikille verkon kautta ovat varmasti monelle pelastus, varsinkin jos omalle kotipaikalle musiikkiopistojen tms. resurssit eivät riitä opetuksen tarjoamiseksi. Aina ei myöskään ole mahdollisuutta matkustaa soittotunneille viikottain tai matka voi olla kohtuuttoman pitkä. Joillekin soitonopettajan merkitys on kuitenkin taidon opettajaa suurempi. Yhdelle se voi olla pysyvin aikuinen lapsuus ja nuoruusiän ajan, toiselle ehkä se, jolle voi kertoa tuntojaan ja salaisuuksiaan paremmin kuin muille. Muuttuuko soitonopettajan kasvatuksellinen merkitys kun vuorovaikutetaan ruudun kautta?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *