Yhteisöllinen säveltäminen GarageBand -sovelluksella

Kokeilin GarageBand –sovellusta iPadilla musiikin luovaan tekemiseen kahdessa ryhmässä. Toinen ryhmä koostui 4-5 -vuotiaista lapsista ja toisessa ryhmässä oli yli 75-vuotiaita senioreja. Ryhmiä yhdistävä tekijä oli se, että kummassakaan ryhmässä ei ollut varsinaisia musiikin harrastajia, eikä ryhmissä ollut aikaisemmin käytetty opetuksessa musiikkiteknologiaa.

Teimme molemmissa ryhmissä yhteissävellyksen revontulista improvisoimalla virtuaalisoittimilla. Kokeilun tavoitteena oli herättää lasten mielenkiintoa soittamista kohtaan ja senioreilla tavoitteeksi asetin uskalluksen käyttää tablettia. Koska kummassakaan ryhmässä ei ollut aikaisempia käyttökokemuksia virtuaalimusisoinnista, valitsin työkaluksi GarageBand -sovelluksen sen selkeän visuaalisen ilmeen ja helppokäyttöisyyden vuoksi.

Tietoa GarageBandista

GarageBand -sovelluksella voi soittaa sovelluksesta löytyviä instrumentteja ja tallentaa sekä soittoa, että ulkopuolista ääntä tabletin mikrofonin avulla. Sovelluksesta löytyvät helpoiten seuraavat soittimet: koskettimisto, kitara, basso, rummut, jousisoittimet ja maailmanmusiikkisoittimet pipa ja erhu. Suurikokoiset instrumenttien koskettimet, kielet ja rummut ovat sopivan kokoisia myös aikuisen kädelle. Puhallinsoittimia voi soittaa pianonkoskettimistolla. Vaihtoehtona instrumenttien kielille ja koskettimille on sointupalkit -toiminto, jonka avulla kokematonkin käyttäjä pystyy soittamaan soitinta soinnuin. Autoplay –toiminnon avulla pystyy soittamaan valmiita riffejä sointupalkista painamalla ja tyylejä löytyy useampia.

Sellon kielet GarageBand:ssä.
Jouset sointupalkeilla GarageBand:ssä.

Sovelluksesta löytyy myös Jamit-toiminto, joka mahdollistaa yhteissoiton neljällä laitteella, ja myös tämän soiton nauhoituksen. Sovellus toimii Applen laitteissa (Mac, IOS: iPad, iPhone, iPod Touch) ja on ilmainen uudemmille laitteille.

Suomenkieliset käyttöohjeet löytyvät osoitteesta: https://help.apple.com/garageband/ipad/2.2/?lang=fi

Revontulet -yhteissävellys

Musiikin luovalle tekemiselle oli varattu aikaa noin 20 minuuttia molemmissa ryhmissä ja se sisällytettiin ryhmän muuhun musiikilliseen toimintaan. Sävellyttäminen toteutettiin yhdellä iPadilla, jota ryhmäläiset soittivat vuorotellen. Opettaja huolehti soiton nauhoittamisesta. Molemmissa ryhmissä ohjeena oli soittaa vapaasti revontulilta kuulostavia ääniä. Jokainen sai valita soittimen itse. Jos soittajalla oli jokin erityistoive soittimesta, opettaja auttoi häntä löytämään soittimen. Näin sävellyksistä tuli tekijöidensä kuuloisia!

Lasten ryhmässä sävellytys toteutettiin niin, että iPad oli pöydällä ja jokainen lapsi sai omalla vuorollaan valita instrumentin valikosta ja soittaa sitä. Ensin valittua instrumenttia sai hetken aikaa soittaa ja sitten opettaja laittoi nauhoituksen päälle. Lapset eivät kuulleet toisten soittamia ääniä itse soittaessaan. Niinpä lopullinen sävellys olikin suuri yllätys! Lopullinen sävellys kuunneltiin tablettiin yhdistetyn langattoman kaiuttimen kautta, jolloin koko ryhmä saattoi kuunnella sen yhdessä.

Suurimmalle osalle lapsista tabletti oli laitteena tuttu, mutta kotona ei soittamisen sovelluksia kuitenkaan ollut käytössä. Lapset innostuivat varsinkin rumpujen soittamisesta. Kahdeksasta lapsesta neljä halusi soittaa rumpuja. Myös yksi innokas laulaja löytyi joukosta. Lasten puheissa innostus soittamiseen oli kova. Eräs lapsi ilmoittikin haluavansa kaikki nämä soittimet perheen tabletille.

Tältä kuulostaa lapsiryhmän säveltämä teos, joka kuuntelun jälkeen nimettiin Dinorockiksi:

 

Senioreiden ryhmässä tabletti oli uusi tuttavuus. Vain yksi ryhmäläisistä oli aikaisemmin nähnyt tabletin, eikä kukaan ollut ikinä käyttänyt tablettia. Suurimpina haasteina olivat kosketusnäytön käyttö ja ryhmäläisten omia taitojaan mitätöivä asenne: tabletin pelättiin menevän rikki ja ”en minä osaa mitään soittaa” -lausahdus oli hyvin yleinen. Kaikkia kuitenkin rohkaistiin kokeilemaan instrumentteja ja vaihtaakin sai, jos jostain ei pitänyt. Vaikka kosketusnäytön käyttö oli haastavaa, ”tökkiminenkin” tuotti tulosta.

Ryhmässä oli yhteensä 15 henkilöä, joten se jaettiin kahteen osaan sävellyttämisen sujuvoittamiseksi. Sävellytys toteutettiin siten, että innokkain sai soittaa ensin ja jokainen täydensi jo syntynyttä musiikkia omalla soitollaan. Opettaja kierrätti tablettia ja auttoi löytämään toivotun instrumentin valikosta, sekä huolehti nauhoittamisesta.

Alun epäluulon jälkeen suurin osa ryhmäläisistä innostui soittamisesta. Tabletti antoi mahdollisuuden kokeilla esim. viulun soittoa, josta moni oli haaveillut jo lapsena. Soiton helppous ja se, ettei soittaminen vaatinut voimaa tai erityistä hienomotoriikkaa oli käyttäjille palkitsevaa.
Ryhmässä valmistuneet sävellykset kuunneltiin langattomalla kaiuttimella ja toisella kuuntelukerralla musiikkiin yhdistettiin huivitanssi, jonka tanssinopettaja ohjeisti ryhmäläisille.

Tässä toinen ryhmän sävellyksistä:

Etukäteisvalmistelut

GarageBandilla yhteisen sävellyksen tekemistä voi sujuvoittaa huolellisella valmistelulla. Ennakkoon määritellään teoksen tahtimäärä, tahtiosoitus, tempo ja sävellaji, sekä metronomin käyttö tai käyttämättä jättäminen riippuen sävellyksen tarpeista. Myös soitinvalikkoon on hyvä tutustua ennakkoon, jotta tietää mistä eri soittimet löytyvät, ja millaisia vaihtoehtoja kunkin instrumentin soittamiselle löytyy (kielet/sointupalkit/autoplay –toiminto). Kun varsinaiseen soittamiseen ja nauhoitukseen varattu aika on lyhyt, opettajan sovelluksen tuntemus korostuu.

Opettajalle GarageBandilla sävellyttäminen on alkuvalmisteluiden jälkeen helppoa. Jo yhdelläkin iPadilla pärjää ja saa luotua hienoja sävellyksiä aivan vasta-alkajien kanssa. Jos käytössä on useampia laitteita ja ryhmällä on innostusta ja rohkeutta käyttää sovellusta, onnistuu sävellyttäminen Jamit –toiminnollakin helposti. GarageBandilla tehtyihin sävellyksiin on helppo lisätä myös laulua tai jonkin oikean soittimen ääntä.

GarageBandilla on helppo osallistaa kaikkia ryhmän jäseniä, koska kynnys soittamiseen on pieni. GarageBand -sävellyksiä voidaan hyödyntää esimerkiksi tanssitunneilla, jonkin esityksen äänimaisemana ja myös musiikkimaalauksessa.Virtuaalisoittimilla soittaminen on fyysisesti helppoa ja mahdollistaa musisoinnin liikerajoitteisillekin, minkä huomasin senioreiden ryhmässä. Virtuaalisoittaminen voi parhaimmillaan antaa kipinän soittoharrastuksen aloittamiseen.

3 thoughts on “Yhteisöllinen säveltäminen GarageBand -sovelluksella

  • 10.1.2018 at 22:16
    Permalink

    Hyvä kirjoitus ja mielenkiintoinen sävellyskokeilu erilaisten ikäryhmien kanssa. Kuvaat perusteellisesti ja selkeästi sävellysprosessin etenemistä, haasteita ja tärkeitä huomioitavia asioita. Kirjoitus auttaa ja innostaa opettajaa GarageBandin monipuoliseen käyttämiseen.

    Reply
  • 11.1.2018 at 08:12
    Permalink

    Kiitos kommentista! Toivon, että postaus sävellyskokeilusta madaltaa opettajan kynnystä GarageBandin kokeilemiseen omassa ryhmässään.

    Reply
  • 11.1.2018 at 09:34
    Permalink

    Oli erityisen ihana lukea iPadin käytöstä senioriryhmässä. Kirjoitus avasi itsellenikin ajatuksia miten tätä sovellusta voisi käyttää eri ryhmien kanssa. Saattaa mennä kokeiluun säveltämisestä innostuneen lapsiryhmän kanssa.

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *