Kategoriat
Blogit Mobiiliteknologia musiikin opettamisessa, oppimisessa ja arvioinnissa Musiikkiteknologia Pelillisyys

Yousician sovellus musiikkipedagogin työn apuvälineenä

Yousician on instrumenttiohjaukseen suunniteltu sovellus. Sovellus tunnistaa akustisten ja sähköisten instrumenttien äänet ja antaa palautetta rytmin ja melodian osumatarkkuudesta. Tällä hetkellä sovelluksen instrumenttivalikoimassa ovat piano, kitara, ukulele ja basso. Ohjelma on suunniteltu siten että se soveltuu vasta-alkajista pidemmällä oleviin. Ohjelma sisältää teoria ja nuotinluku harjoituksia. Kitaristeille ja ukulelen soittajille ohjelma on lähinnä tabulatuureista soittamista. Pianossa edetään nuottiviivastolla, kuitenkin siten että eri sävelille on eri värikoodit jotka samalla ovat sormituksia. Aina ennen tehtävän aloittamista etsitään kappaleessa esiintyvät oikeat äänet pianon koskettimistosta. Sovelluksen luojat esittävät että sen avulla voi oppia teknisiä taitoja sekä ajoitusta. Tarkoitus on myös lisätä harjoittelumotivaatiota.

 

Poikani kitaraopettaja on käyttänyt Yousiciania oppituneilla ja poikani on innostunut käyttämään sitä myös kotona. Olen seurannut kuinka mielekkään oppimisen edellytykset toteutuvat kotona soittaessa. Opittuaan jonkun vaikean kappaleen hän ei malta odottaa että pääsee näyttämään opettajalle kuinka se onnistuu, harjoitteluun liittyy yhteenkuuluvuutta ja sosiaalinen puoli. Yousicianilla on myös erilaisia yhteisöjä mm. Facebookissa ja Twitterissä. Oppilaalla on kotona vapaus soittaa ihan mitä tahansa kappaleita ja tyylilajeja. Autonomia lisää myös intoa harjoitella. Yleensä hän on soittanut ensin omat soittoläksynsä jonka jälkeen hän harjoittelee muita kappaleita yousicianin avulla. Peli sitouttaa soittamaan pisteiden antamisella. Sovelluksessa on monia eri tasoja joista voi valita itselleen sopivan, on tärkeää kokea myös onnistumisia että oppimisessa säilyy motivaatio. Tarkoituksena sovelluksessa on oppia rytmistä ja melodista osumatarkkuutta. Sovellus antaa palautetta tähtien ja pisteiden muodossa, jos soittaa tarpeeksi nuotteja oikein pääsee soittamaan vaikeampia kappaleita. Tämä pelimäinen palaute on ollut omalla pojallani suuri motivaation antaja. Hän haluaa saada kaikista kappaleista täydet pisteet, ja saattaa soittaa kappaleita useana päivänä koko puolituntisen joka ilmaisversiossa on mahdollista. Sovellus ei ole kovinkaan edullinen, Premium jäsenyys joka sisältää kaikki instrumentit maksaa 179.99€ vuodessa. Yksi instrumentti vuodeksi maksaa 119.99€.  Pelin kehittäjät vertaavat hintaa soittotuntien hintaan, tähän verrattuna hinta on edullinen mutta ei mielestäni korvaa opettajia. Ilmaiseksi saa soittaa 30 min. päivässä. Pienemmille soittajille tämä riittää melko hyvin.

 

 

Sovelluksen kuvauksessa esitetään että soittaminen on mahdollista nyt kotona ilman opettajaa. Musiikkipedagogina olen hieman vastaan tätä olettamusta. Sovelluksessa puututaan aika vähän soittamisen tekniseen puoleen tai musiikilliseen ilmaisuun. Sovellus ei korvaa perinteistä instrumenttiopetusta, mutta voi toimia hauskana lisänä ja motivoijana soittamisessa. Sovelluksen avulla oppii paljon erilaisia taitoja kuten nuottien nimiä, pianistit oppivat nuotinlukua, erilaisia rytmejä ja taustanauhan kanssa soittamista. Taustanauhan kanssa soittaminen on yhtenä motivoivana tekijänä oppimisessa. Sovellus täyttää myös pelillisyyteen liitetyt kriteerit. Pelissä on tavoitteita ja tasolta toiselle etenemistä, pelatessa oppii, palaute tulee heti soittamisen jälkeen jonka perusteella pääsee ranking listalla eteenpäin. Tulostaulukot ja best score antavat lisämotivaatiota. Esimerkkivideolta näkee kuinka jokaisen nuotin jälkeen palaute tulee heti, soitettu nuotti näkyy joko vihreänä osuttuaan oikein tai punaisena jos tuli huti. Vihreissä nuoteissa kerrotaan myös onko osumat olleet perfect, early, late… Tästä on apua olettaen että oppilas osaa englantia ja ehtii soittaessa lukea tekstiä. Kappaleen jälkeen tulee myös suullista palautetta onko soitto mennyt hyvin vai ei, jos ei niin sovellus kehoittaa harjoittelemaan tai hidastamaan tempoa, palaute tulee edelleen englanniksi eli kaikille tästä ei ole hyötyä. Pedagogina kritisoin hieman palautteen puutteellisuutta esimerkiksi soinnin ja nuottien keston puuttumisella. Jos nuotin alku osuu oikein se hyväksytään, kunhan seuraava nuotti ei tule liian aikaisin. Tässä yksi syistä jonka takia en suosittele Yousiciania pelkästään soittoharrastusta aloittaessa. Opettajaa on alallamme aika haastavaa korvata, enkä usko että on tarpeellistakaan.

 

Itse olen viulunsoiton opettaja ja haluaisinkin esittää pelinsuunnittelijoille ja kehittäjille toivomuksen että viulu lisättäisiin soittimena mukaan. Kokeilimme kerran sellistikollegani kanssa yhdessä soittamista yousicianin pianonuoteista. Minä soitin oikeankäden nuotit ja sellistikollega soitti vasemman käden stemman. Tämä toimi yllättävän hyvin ja meillä oli hauskaa. Käyttäisin sovellusta omassa opetuksessani varmasti. Viulisteille sovellus opettaisi puhtaasti soittamista rytmiikan ja melodiikan lisäksi. Poikani kitaraopettaja käyttää Yousiciania varsinkin nuoremmilla oppilailla tunneilla väliaika palana. Keskittyminen 45 minuuttia, joka on oppitunnin pituus, saattaa olla haaste. Yousician on tuonut välipalkinnon keskelle tuntia tai tunnin loppuun jos jaksaa soittaa reippaasti.

 

Perinteinen instrumenttipedagogiikka sisältää valmiiksi pelillisyyteen liitettyjä asioita, kuten tasolta toiselle edistyminen, palaute opettajalta, yhteisöllisyys yhteissoiton muodossa muun muassa, tulokset saavutuksista, vaikka numeroarvioinnista luovutaankin niin tasosuoritukset säilyvät. Mittareina voidaan pitää kappaleiden ja harjoitusten vaikeusasteita. Pienemmille oppilaille on ollut tapana antaa tarroja nuotteihin tai esimerkiksi nuottikansioon, tätä voi täysin verrata johonkin pelissä saatuun ”gemiin”. Joskus on mahdollista saada stipendejä, konserteista saattaa saada kukkia tai muita lahjoja. Keikkapalkkioitakin voi pitää palkintona suorituksesta. Perinteisessä instrumenttipedagogiikassa tavoitteet asettuvat usein vuosien päähän. Pienempien etappien ja tavoitteiden luominen on tärkeää varsinkin nuorempien oppilaiden kanssa. Usein tavoite saattaakin olla jonkun kappaleen oppiminen, kappale saattaa sisältää jonkin uuden teknisen asian joka opitaan vaivihkaa. Onnistumisen jälkeen edetään seuraavalle tasolle seuraavaa välitavoitetta kohti.

 

Pelillisyys, varsinkin pienten oppilaiden kanssa on hyvä keino saada intoa ja hauskuutta oppitunneille. Tähän ei tarvitse liittää sähköisiä laitteita. Usein riittää esimerkiksi nuottibingo tai erilaiset asteikkopelit. Olemme erään oppilaan kanssa tehneet kappaleista pelejä joissa edetään kuten tietokone tai kännykkäpeleissä, jos jokin tahti ei mene oikein sitä soitetaan viisi kertaa jolloin ”levelillä” pääsee eteenpäin. Kun koko ”Leveli”(kappale) on mennyt oikein saa nuottiin tarran. Samalla keksimme tarinan jossa oli mukana itse keksittyjä pelihahmoja, tarinan avulla saimme ilmaisua mukaan ”pelaamiseen”. Emme siis puhuneet lainkaan soittamisesta emmekä harjoittelusta vaan pelaamisesta. Idea lähti oppilaalta joka oli hoksannut että soittaminen on pelaamista saksaksi, englanniksi ja ruotsiksi esimerkiksi. Pelaaminen tuo oppimiseen hauskuutta, ja se pitää oppijoiden mielenkiintoa yllä.

 

AM
Anne Malinen

2 vastausta aiheeseen “Yousician sovellus musiikkipedagogin työn apuvälineenä”

Tätä sovellusta olen kuullut kehuttavan monelta suunnalta. Mutta kuten kirjoit, uusia soittimia olisi mukava saada mukaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *