Pedagogiset mobiilisovellukset ovat ottaneet jalansijansa opetuksessa enenevässä määrin peruskouluissa, mutta myös musiikkioppilaitosten keskuudessa. 2000-luvun lapset ja nuoret viettävät suuren osan aikaa erilaisten mobiililaitteiden äärellä ja ovat tottuneet käyttämään näitä laitteita opiskelunsa tukena.
Lähdin selvittämään millaisia mobiilisovelluksia teorian opiskelun tueksi on tarjolla, poissulkien kuitenkin varsinaiset oppimispelit. Sovellusten etsimisessä käytin iPadia ja iPhonea, mutta lopulta päädyin käyttämään pelkkää iPhonea. Sovelluksia etsiessäni App Storesta, törmäsin siihen, että osa sovelluksista oli saatavana vain iPadille. Käytettyäni päiviä ja useita tunteja testatakseni eri sovelluksia, löysin lopulta NTH Learning Inc:n kehitttämän Music Theory Training:n, joka vaikutti hyvältä ja sellaiselta sovellukselta, jota olin etsinyt. Vaikka kyseisen sovelluksen tiedoissa luvataan, että on yhteensopiva iPhonen, iPadin ja iPodin kanssa, kun on iOS 9 tai uudempi, sovellusta ei löytynyt kuin iPhonelle. Testasimme tätä useamman ihmisen kanssa ja kaikilta sain saman tuloksen, iPadilla App Storeen mentäessä sovellusta ei löytynyt, mutta iPhonelle se löytyi. Kaiken näkemäni vaivan ja testauksen jälkeen päädyin NTH Learning Inc:n sivuille, jossa sanotaan, että kyseinen sovellus on poistettu App Storesta. Jokatapauksessa minä sen sieltä kuitenkin vielä löysin ja esittelen sen tässä blogitekstissäni.
Music Theory Training
Sovelluksessa on 7 eri osa-aluetta: Nuotin tunnistus, intervallit, etumerkit, asteikot, soinnut, rytmi ja musiikki termit. Näitä osa-alueita voi ensin harjoitella, jonka jälkeen voi siirtyä varsinaiseen testiin. Training-osiossa nuotin tunnistustehtävät on jaettu 5 osa-alueeseen: nuotit G-avaimella, F-avaimella, nuotit satunnaisesti vaihdellen G- ja F-avaimella (ylennys-, alennus- ja palautusmerkit mukana) ja annetun nuotin piirtäminen viivastolle. Kun ensimmäinen osa-alue (nuotit G-avaimella) on suoritettu, avautuu seuraava osa-alue (nuotit F-avaimella) jne. Ensimmäistä kertaa tehtäviä tehdessäni yhdessä osa-alueessa oli muistaakseni 10 tehtävää, jonka jälkeen pääsi seuraavaan osa-alueeseen. Kun kaikki osa-alueet olivat avautuneet, suljin sovelluksen ja avasin sen uudelleen, kaikki osa-alueet olivat edelleen auki. Tällä kertaa osa-alueiden nuotin tunnistuksia tein reilusti yli 100 ja minulle jäi epäselväksi, loppuivatko ne missään vaiheessa, sillä kärsivällisyyteni tämän selvittämiseksi ei enää riittänyt.
Nuotin tunnistus
Tämän harjoituksen hyviä puolia oli ehdottomasti se, että nuotin tunnistuksen jälkeen painetaan Check-nappia, joka kertoo, onko vastaus oikein. Mikäli vastaus on väärä, tööt-äänen saattelemana näkyy oikea vastaus. Positiiviseksi ja ehkä vähän negatiiviseksikin puoleksi nostaisin tehtävien määrän. Ensimmäisen kerran jälkeen, jolloin kaikki osa-alueet ovat avautuneet, nuotintunnistusta on mahdollista harjoitella ilmeisesti niin paljon kuin kokee sen olevan tarpeellista. Pienenä miinuksena englannin kielisyys, koska suomalaisten tuntemaa h:ta ei ole nuottinimissä, vaan on muistettava, että h on b.
Toinen haaste englanninkielisyydessä oli se, että riippuen siitä, oliko nuotti ilman etumerkintää, vai etumerkillä varustettuna, vaustaukseen piti muistaa laittaa Flat, Sharp, Natural tai vain pelkkä kirjain. Esim. palautusmerkillä varustettu c oli c Natural, kun taas ilman etumerkkiä se oli pelkkä c. Oktaavialoja ei myöskään tämän sovelluksen avulla pääse opiskelemaan.
Intervallit
Intervalliharjoitukset on jaettu kolmeen erilaiseen tehtävään: laadun tunnistus (pieni, ylinouseva, puhdas/suuri), intervallin tunnistus (intervalli + laatu) ja intervallin piirtäminen. Tässä tehtävässä haastetta tuo taas sovelluksen englanninkielisyys. Opettaessani teoriaa, en ole vastaavanlaiseen tehtävään törmännyt suomalaisten käyttämissä alkeisopetuksen materiaaleissa. Laadun tunnistustehtävässä annetaan kaksi nuottia, joista on tunnistettava, onko kyseessä CS (conconance), DS (dissonance) vai WT (wholetone). Intervallien tunnistustehtävässä taas suomalaisittain olemme tottuneet merkitsemään esim. Pu4, Y4, V4 tai S7, p7, Y7, V7. Tämän sovelluksen harjoituksissa merkitään Maj, Min tai Perf sekä intervalli. Intervallien piirtämistehtävässä toimitaan samalla tavalla kuin intervallien tunnistustehtävässä, mutta lisänä on joko Melodic (soitetaan eri aikaan) tai Harmonic (soitetaan yhtäaikaa) merkinnät, jolloin nuotit on piirrettävä joko peräkkäin tai päällekkäin. Nämä kun muistaa, harjoitus on varsin hyvä.
[pdf-embedder url=”https://www.oomc.fi/wp-content/uploads/2019/01/Blogi1.pdf”]
Etumerkit
Etumerkkiosio on jaettu myös viiteen osaan: Etumerkit duureille ja molleille G- ja F-avaimella, sekä etumerkkien piirtäminen. Tämä oli harjoituksena hyvin selkeä, eikä englannin kielisyys vaikuttanut harjoitusten tekemiseen. Tämä on siis ehdottomasti käyttökelpoinen teoriatuntien tueksi tai oppilaiden omaan harjoitteluun.
Asteikot
Asteikko-osio on jaettu kolmeen osaan: asteikot G- ja F- avaimelle ja asteikon piirtäminen. Asteikko-osio oli myös selkeä, jossa pääsi harjoittelemaan duuri- ja molliasteikkoja. Molliasteikoissa harjoiteltiin luonnollista, harmoonista ja melodista asteikkoa. Asteikko-osio kuuluu myös tehtäviin, jota voisin käyttää työkaluna myös omassa opetuksessani.
Soinnut
Sointuosio on jaettu myös kolmeen osaan: sointujen nimeäminen (duuri/molli), sointujen tunnistus ja sointujen piirtäminen. Ensimmäisessa harjoitus on selkeä, tunnista onko kyseessä duuri vai molli. Toinen osio onkin hieman haasteellisempi; tehtävässä annetaan etumerkit ja sointu, jonka perusteella on tunnistettava ensin etumerkkien perusteella sävellaji ja sitten nimettävä onko annettu sointu perus-, subdominantti- vai dominanttisointu. Kolmas harjoitus kokoaa taas edelliset tehtävät, joita harjoitellaan piirtämällä itse pyydetyt soinnut. Näkisin, että tämäkin osio on mahdollista pitää osana opetusta.
[pdf-embedder url=”https://www.oomc.fi/wp-content/uploads/2019/01/Blogi2.pdf”]
Rytmi
Rytmiosio on jaettu kahteen harjoitukseen. Ensimmäisessä tunnistetaan tahtiosoitus ja toisessa vedetään itse tahtiviivat. Tämä oli varmasti selkein harjoitus koko sovelluksessa. Tässä ei tarvinut miettiä, mitä pitää tehdä, eikä englanninkielisyydellä ollut merkitystä.
Musiikkitermit
Lyhyestä virsi kaunis… Osiossa kaksi osaa, mutta kumpaakaan en saanut auki, joten en pysty sanomaan, millainen tämä harjoitus oli. 🙂
Varsinainen Testi
Testiin on koottu kaikki edellä olevat harjoitukset. Jokaisessa osiossa on 10 tehtävää. Miinuspuolena tässä on ehdottomasti se, että testissä ei näe osion suorituksen jälkeen heti, montako oikeaa tai väärää vastausta on antanut. Ehkä lopputuloksen saa siinä vaiheessa, kun koko testi on suoritettu, mutta koska tehtäviä on reilusti yli sata ja 130:n tehtävään vastattuani sovellus heitti minut ulos ja nollasi vastaukseni, en jaksanut enää lähteä selvittämään, missä vaiheessa tuon testin tulokset selviäisivät.
Yhteenveto
Sovelluksessa on paljon hyviä puolia ja hyvin toimiessaan uskon, että se sitä voi oikein hyvin käyttää teorian opetusta tukevana työkaluna. Kuten aikaisemmin jo mainitsinkin, englannin kielisyys tuo haasteita useammassakin tehtävässä, joten en näkisi, että tätä sovellusta kannattaa käyttää vasta-alkajien kanssa. Pitemmällä olevien oppilaiden kanssa sovellus voi olla kuitenkin kiva tapa opetella teorian eri osa-alueita ja saada näkemystä siitä, mitä eroja tehtävissä on verrattuna suomalaisten oppimiin merkintätapoihin. Lopputulemana siis voisin todeta, että jokainen opettaja voi itse harkita, onko sovellus käyttökelpoinen heidän opetuksessaan, joko sellaisenaan tai tiettyjä osa-alueita käyttäen. Tehtävien taustalla soiva musiikki tarttui nopeasti korvamadoksi, eikä se vaihtunut missään tehtävässä. Onneksi tämän sai korjattua kuitenkin asetuksista, josta taustamusiikin pystyi hiljentämään. Lopuksi täytyy vielä todeta, että kaikkien läpikäymieni sovellusten jälkeen jäin kaipaamaan sovellusta, joka olisi meidän omalla kielellämme.
2 vastausta aiheeseen “Music Theory Training musiikin teorian opiskeluun”
Kiitos monipuolisesta sovelluksen esittelystä. Toit esiin sovelluksen hyviä ja huonoja puolia sekä kysymysmerkkejä. Tulee mieleen, että kun sovelluksia tehdään ja niitä on tosiaan helposti saatavissa runsain määrin, että olisi mukava löytää laadukkaita suomalaisia sovelluksia opetuksen tueksi. Niitä kehitettäessä olisi järkevää tutkia ammattilaisten ja käyttäjien kanssa yhdessä tuotteen toimivuutta. Ehkä pienilläkin muutoksilla tuottajan näkökulmasta (esim häiritsevän taustamusiikin poistaminen tai varioiminen) voitaisiin saada positiivisia tuloksia sovellusten käyttäjäkunnalle. Laadukkaiden sovellusten avulla monen musiikillisen tiedon ja taidon oppiminen voisi olla palkitsevaa, mukavaa ja jopa koukuttavaa. Toivottavasti yhteistyö kehittäjien, käyttäjien ja pedagogien välillä voisi lisääntyä.
Kiitos Music Theory Trainingin esittelystä! Tällainen sovellus olisi kyllä todellakin hyödyllistä saada omalla kielellä – erityisesti kun luin tuota kirjoittamaasi kappaletta intervallien tunnistus-osioista. Sovellus vaikutti kyllä todella kattavalta ja hyödylliseltä. Huvikseni googlasin tuon NHT Learning Inc:in, ja huomasin, että ilmeisesti tämä sama peli on julkaistu uudelleen ”Music Theory” -nimellä. Olisikohan nuo muutama huomaamasi bugi saatu korjattua samalla?