Kategoriat
Blogit Pelillisyys Pelillisyys ja musiikin teoria Pelillisyys ja säveltapailu

Corridor – oppimisen käytävä kännykässä

Mobiililaitteille löytyy jos jonkinlaista peliä musiikin ja teorian oppimiseen, korvan kehittämiseen ja nuottien lukemiseen. Corridor on tehokas paketti kaikkia näitä – ja paljon muutakin. Peli toimii iOS laitteissa sekä yleisimpien nettiselaimien kautta esimerkiksi tietokoneella. Peliin voi myös liittää MIDI-koskettimiston tai Zivix Jamstik MIDI-kitaran. Mobiililaitteella luodaan aluksi käyttäjätunnus. Verkkoselaimella tunnus voidaan luoda oppilaaksi tai opettajaksi, kerron tästä lisää myöhemmin. Sovellus ja kirjautuminen on ilmaista, siitä huolimatta mainoksia ei ole häiritsemässä oppimista.

Miten?

Pelissä on kolme valikkoa: HOME – TOPICS – SCHOOLS.

iPadin näyttökuva

HOME-valikossa peliä edetään loogisesti erilaisissa aihekokonaisuuksissa, sanotaan niitä vaikka pelitermein kentiksi. Yhdessä kentässä on aiheeseen liittyviä leveleitä, eli tasoja, joissa kussakin on kymmenen tehtävää. Seuraavalle kentälle pääsee vasta kun edellinen on suoritettu. Kentän sisällä olevat levelit etenevät luonnollisesti numero- ja vaikeusjärjestyksessä.

Halutessaan niitä voi mennä omankin järjestyksen mukaan, mikä onkin ihan kätevää. Jos jokin level tuottaa vaikeuksia, niin se ei vielä estä pelissä etenemistä. Hankalaan kohtaan voi palata myöhemmin ja sitä voi kerrata useammin. Omaa pistetulostaan voi myös parantaa, jos jokin tehtävä meni väärin.

TOPICS-valikosta löytyy kaikki kentät, eli aihekokonaisuuksia voi pelata missä järjestyksessä haluaa. Jos esimerkiksi haluaa keskittyä kolmisointuihin, onnistuu se helposti ilman että kaikkia edeltäviä aihekokonaisuuksia täytyy suorittaa. Aihekokonaisuuksia on todella laajasti, erilaajuisista soinnuista erilaisiin asteikoihin ja rytmeihin.

SCHOOLS-valikosta pääsee osallistumaan ennalta määrättyihin kokonaisuuksiin, joita voi luoda Teachers-tilin kautta.

TEACHERS-tilin luominen onnistuu verkkoselaimella. Mobiililaitteella voidaan siis luoda ns. Students-tili, mutta verkkoselaimella voi luoda tunnuksen joko Students (oppilas) tai Teachers (opettaja) käyttäjänä. Teachers-tilin avulla pystyy luomaan Classroomeja (luokkahuone) johon voi kutsua Students jäseniä. Classroomeja voi hallita monella tapaa, esimerkiksi voi valita millaisia tehtäviä sinne halua lisätä. Voi vaikka rakentaa hear it kuuntelutehtävistä duuri- ja molliastekoiden tunnistustehtäviä. Opettaja voi seurata milloin oppilas on pelannut ja miten siinä menestynyt. Tehtäville voi asettaa eräpäivän, jonka jälkeen suoritettujen tehtävien pisteistä voidaan vähentää valittu prosenttiosuus. Myös sulkeutumispäivämäärän voi valita.

Opiskelijan nimimerkkiä klikkaamalla näkee tehtäväkohtaiset suoritukset

Mitä?

Aihekokonaisuudessa tehtävät on jaettu viiteen erilaiseen tehtävämuotoon: Lesson, See it, Play it, Hear it ja lopuksi vielä Preview.

Esimerkkejä tehtävistä
  • Lesson: opittava asia esitellään videon ja muutaman nuottiesimerkin avulla
  • See it: opittava asia tulee nähdä esim. nuottiviivastolta tai pianon koskettimistolta
  • Play it: opittava asia täytyy soittaa pianon koskettimistolta (tai Jamstik:llä)
  • Hear it: opittava asia täytyy tunnistaa soivasta esimerkistä
  • Preview: kertaus

Yhdessä kentässä on kymmenen kysymystä. Lukuunottamatta Play it tehtäviä, kaikissa muissa on kolme vaihtoehtoa, joista oikea vastaus valitaan. Jos kysymys tuntuu vaikealta, voi painaa Hint-painiketta, jolloin peli näyttää vihjeen. Jos vastaus on väärä, peli näyttää oikean vastauksen. Seuraava kysymys tulee vasta kun painaa continue painiketta, tällöin jää hyvin aikaa pohtia oikeaa tai väärää vastausta. Lopuksi peli näyttää saamasi pisteet, ansaitsemasi tähdet (1-3) sekä keskimääräisen vastausajan. Ajan saaminen pienemmäksi kannusti ainakin itseäni yrittämään uudelleen. Luonnollisesti, mitä enemmän oikein ja mitä nopeammin, sen paremmat pisteet.

Miksi?

Corricor:in etu moneen muuhun vastaavaan opetuspeliin on sen monipuolisuus. Sama asia kerrotaan tehtävässä monella eri tavalla, tämä auttaa sisäistämään asioita paremmin. Toisaalta myös asiat täytyy oikeasti osata jotta pelissä etenee. Joskus vastaus on ilmiselvä, silti täytyy olla tarkkana etumerkkien ja nuottiviivaston/avaimen kanssa jotta virheitä ei tule. Pelin yksi koukuttavuus piilee tuossa arvaamattomuudessa, tehtävien muoto ei noudata mitään tiettyä kaavaa, joten koskaan ei tiedä miten seuraava tehtävä tulee ratkaista. Peli on helppo ja sopii käytettäväksi kaiken ikäisille – joskin sopinee enemmän nuorille ja aikuisille, sillä se etenee suht nopeasti eikä ulkoasuun tai tehtäviin ole lisätty leikillisiä elementtejä.

Lauri Järvilehto kirjoittaa kirjassaan Hauskan oppimisen vallankumous (2014, 40) flow:n ja oppimisen suhteesta.

Flow vaati tyypillisesti neljän ehdon täyttymistä:
– Täydellinen keskittyminen tekeillä olevaan tehtävään.
– Konkreettista palautetta tehtävästä.
– Tehtävällä on selkeä tavoite tai tarkoitus.
– Taidot ja tehtävän asettamat vaatimukset ovata tasapainossa.

Corridor imaisee pelin maailmaan hyvin mukaansa. Pelissä on helppo saavuttaa flow, koska tehtävät ovat lyhyitä ja palaute tulee välittömästi. Peli niin sanotusti soljuu tehtävästä toiseen, turhia välikkeitä ei ole eikä monessa ilmaisessa pelissä olevia pitkiäkin mainoksia ole katkaisemassa flow:ta. Itse pääsin pelissä flow tilaan heti ensimmäisellä kerralla ja pelasin peliä tunnin yhteen putkeen. Odotin jo innolla seuraavaa tehtävää ja mitä se pitää sisällään. Keräsin alle omia huomioita Corridorista.

Plussat

  • monipuolinen; laaja valikoima tehtäviä
  • tehtävät; vaihtuvat tehtävät ja kysymykset esitetään monipuolisesti
  • käytännönläheisyys; opitaan kuuntelemalla, tunnistamalla ja soittamalla
  • harmonia; intervallit, soinnut ja asteikot soitetaan suhteessa johonkin sointuun, ei irrallisia
  • teacher-tili; mahdollisuus luoda räätälöityjä tehtäviä ja seurata oppilaan etenemistä
  • koukuttava
  • ilmainen, ei mainoksia
  • selkeä ja yksinkertainen käyttää
  • mahdollisuus kytkeä midi-koskettimisto tai Jamstik-kitara

Miinukset

  • rytmit kirjoitetaan 1e+a menetelmällä, luettuna se voi olla aluksi hankala sisäistää
  • rytmitehtäviä voisi olla enemmän
  • pianon koskettimisto on puhelimella käytettäessä varsin pieni
  • ei rytmin soittotehtäviä
  • vaatii pianon koskettimiston tuntemista
  • pelaajilla ei ranking vertailua muiden pelaajien kanssa

Yhteenveto

Corridor on todella selkeä, ei mitään ylimääräistä mutta siltä laadukkaan ja nykyaikaisen näköinen oppimispeli. Nuottiesimerkit ovat selkeitä ja ääniesimerkeistä saa hyvin selvää mobiililaitteenkin kaiuttimilla. Pelaaminen tapahtuu käytännössä kolmen eri valikon kautta, joten valikkoviidakkoon ei voi eksyä. Vaikka peli on englannin kielinen, kielitaitoa ei välttämättä tarvita. Opetusvideoista todella iso plussa. Ne ovat luonnollisesti myös englanninkielisiä, mutta tarinankerronta on niissäkin selkeää, joten idea niistä selviää pelkällä katsomisellakin. Tehtävien luominen ja seuranta opettajan toimesta mahdollistaa pelin tehokkaan käytön myös opetuskäytössä. Voisi olla myös hauskaa jos samassa Classroomissa olevat oppilaat voisivat vertailla tuloksiaan keskenään.

 

Lähteet:

  • Järvilehto, L. 2014. Hauskan oppimisen vallankumous. PS-kustannus. Juva, Bookwell Oy
  • https://corridormusic.com/ (viitattu 29.4.2019)

 

 

 

3 vastausta aiheeseen “Corridor – oppimisen käytävä kännykässä”

Kiitos Corridorin selkeästä esittelystä! Kirjoituksesi oli innostava ja kerroit pelistä hyvin seikkaperäisesti, joten siitä sai hyvin selkeän kuvan. Onko sovellus täysin ilmainen, eikä siinä tule myöhemmin mitään ostoja? Soveltuuko peli ihan aloittelijalle vai vaaditaanko siihen hieman tietämystä teoriasta?
Kiinnostus heräsi ja testaan kyllä tätä peliä. 🙂

Hei Jani, ja kiitos blogistasi! Pidin erityisesti siitä, että olit listannut plussat ja miinukset blogin loppupuolelle selkeäksi paketiksi. Se tiivisti vielä esittelemäsi sovelluksen ydinasiat. Sovellus vaikuttaa blogisi perusteella kätevältä ja hyödylliseltä. Iso plussa, että sovellus on ilmainen ja siinä ei ole mainoksia välissä.

Hei Jani,
Kiitos mielenkiintoisesta postauksestasi. Corridor vaikuttaa kirjoittamasi perusteella monipuoliselta ja selkeältä peliltä/sovellukselta. Minäkin pidin yhteenvedostasi sekä siitä että olit eritellyt plussat ja miinukset. On jo heti mielessä oppilas, jolle voisin tätä peliä suositella. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *