Pelit ja pelien pelaaminen ovat nykypäivää lasten ja nuorten, mutta miksei myös aikuistenkin keskuudessa. Oppimisen leikillisyys ja pelillisyys ovat lisääntyneet vauhdilla viime vuosien aikana. Jatkuvasti koulumaailmaan kehitetään uusia pelejä opiskelun tueksi. Tästä syystä musiikin opiskelussakaan ei pidä jämähtää vanhaan, vaan meidän opettajien on päivitettävä osaamistamme myös pelien suhteen. Koska asenne teorian opiskeluun on usein kielteinen, toivoisin, että tällaisten oppimispelien kautta saisimme muutettua tuota asennetta tulevaisuudessa.
Musiikkiteknologian opintojen lopputyön tehtävänä oli tutustua musiikin teorian opiskelua tukevaan oppimispeliin. Ajatuksenani oli, että etsisin pelin, jota voisin hyödyntää myös opetustyössäni. Teoriapelien kirjo mobiililaitteille näyttää olevan melko suuri, mutta havaintoni mukaan myös keskeneräisiä versioita on laskettu liikkeelle aikamoinen määrä.
Ensimmäinen ajatukseni oli etsiä jotain peliä, jossa oppilas voisi oppia teoriaa ja säveltapailua hauskalla tavalla peliä pelaten. Tällaista peliä en kuitenkaan onnistunut löytämään, jossa jonkinlainen hahmo seikkailisi tasolta toiselle. Toki tämän tyyppisiä pelejä kyllä löytyi, mutta niiden sisältö ei ollut sitä mitä hain, joten hyvin nopeasti karsin nämä pelit pois testauksestani.
ScoreSkills
Lopulta löysin ScoreSkills-nimisen sovelluksen, johon päätin tutustua tarkemmin. Sovelluksen myyjä on Compoze Music Solutions Ltd, ja on yhteensopiva iPhonen, iPadin ja iPod touchin kanssa. Sovellus edellyttää iOS 10.0 tai uudempaa versiota. Kielinä sovelluksessa on englanti, espanja, heprea, kiina (perint.), kiina (yksinkertainen), portugali ja ranska. Suomea tästä kielivalikoimasta ei ikävä kyllä löydy.
ScoreSkills ei ole varsinaisesti peli, jollaiseksi pelin ehkä miellämme, mutta siinä edetään kuitenkin tasolta toiselle ja tehtävät vaikeutuvat vähitellen. ScoreSkills on mielestäni selkeä sovellus, jonka englanninkielisyys ei aseta esteitä pelaamiselle. Sovelluksessa minua miellyttivät sen yksinkertaisuuden lisäksi se, että teoria ja säveltapalailu kulkevat käsikädessä kaikissa tehtävissä. Nuotintunnistustehtävissä kuulee miltä mikäkin sävel kuulostaa. Lisäksi nuotintunnistustehtävien väliin on sijoitettu kuuntelutehtäviä, joissa on yksinkertainen, esimerkiksi kahden sävelen tunnistustehtävä. Tehvävään helppoutta tuo valmiit vaihtoehdot, joista voi valita oikean vaihtoehdon. Peli alkaa peruselementeistä, nuottien ja taukojen tunnistuksesta G-avaimella, edeten rytmiin, F-avaimeen, kromatiikkaan, asteikkoihin ja intervalleihin.
[pdf-embedder url=”https://www.oomc.fi/wp-content/uploads/2019/05/Musiikkiteknologia.pdf”]
Pelin kulku
Aluksi tehtävänä on tunnistaa C, D, E, F ja G-nuotit G-avaimella. Nuotin tunnistusta on helpotettu siten, että sävelen voi kuunnella vaikka useampaan kertaan ja kahdesta vaihtoehdosta voit kuunnella, kumpi kuulostaa samalta säveleltä, kuin tunnistettava nuotti. Tunnistamisen jälkeen lukitaan vastaus. Mikäli vastaus ei ole oikea, sinulle näytetään oikea vastaus. Nuottejen tunnistustehtäviä on monenlaisia, joko sinun on tunnistettava yksi nuotti tai osattava laittaa nuotti ja nuotin nimi pareiksi. Pääset myös itse piirtämään pyydettyjä nuotteja nuottiviivastolle. Itselläni oli käytössä iPhone, jonka ruudun pienuus asetti hieman haasteita nuottien oikeaan kohtaan piirtämiselle. Tässäkin tehtävässä voit vahvistaa vaustauksesi myös kuuntelemalla, onko sävelkorkeus sama kuin pyydetyssä nuotissa, ennen vastauksen lukitsemista. Yhtenä tehtäväosiona on myös pieni melodian pätkä, jonka kuultuasi siirrät oikeat tahdit oikeisiin kohtiin nuottiviivastolla. Nuotintunnistustehtävien jälkeen opetellaan nuottien ja taukojen aika-arvoja. Tehtävät ovat näissäkin hyvin samantapaisia. Aika-arvojen opettelun ohessa tulee jo muutaman tahdin mittaisia melodiapätkiä, joihin on osattava sijoittaa nuottinäkymään oikeat nuotit tai tauot kuuleman perusteella.
Pohdintaa
Tehtävät ovat hyvin samankaltaisia, mutta hieman vaikenevat pelin edetessä. Testasin peliä kolme ensimmäistä osiota, jonka jälkeen peli muuttui maksulliseksi. Sovelluksen hinta oli kuitenkin sen verran arvokas, etten raskinut ostaa sitä testatakseni pelin muita osoita. Sovelluksen pystyy ostamaan joko 1 kuukaudeksi, jolloin hinta on 8,49€, 6 kuukaudeksi hintaan 37,99€ (6,33€/kk) tai 12 kuukaudeksi, hintaan 62,99€ (5,25€/kk). Sovelluksessa on mahdollisuus käyttää perhejakoa, jolloin sen voi jakaa jopa kuuden perheenjäsenen kesken. Sitä en tiedä, onko oppilaitoksille vielä erillinen hinta, vai onko yllä mainitsemani hinnat kaikille samat.
Vaikka ScoreSkills ei olekaan suoranaisesti peli, mielestäni se vaikuttaa hyvältä sovellukselta musiikin teorian ja säveltapailun opiskelussa tai opetuksessa. Hienoa pelissä on juuri se, että tässä säveltapailu yhdistyy teorianopiskeluun, eivätkä ne ole kaksi erillistä aihealuetta. Vaikka tässä pelissä ei ole kaipaamiani seikkailuhahmoja, tässä toteutuu kuitenkin tasolta tasolle eteneminen. Mielestäni peli tuo myös onnistumisen tunteita pelaajalle. Suosittelen muitakin testaamaan ScoreSkillsia, olisiko se mahdollisesti yksi uusi työkalu teorian ja säveltapailun opetuksessa.
5 vastausta aiheeseen “ScoreSkills – musiikin teorian ja säveltapailun oppimiseen”
Hei Marjut! Kiitos selkeästä ja kattavasta blogista! Esittelemäsi sovellus vaikuttaa hyödylliseltä ja pidän siinä erityisesti siitä, että sovelluksessa kuulokuva yhdistetään nuotintunnistukseen. Uskon, että muistijälki on täten ”pelaajalle” vahvempi. Sovellus vaikuttaa kyllä kieltämättä kalliilta jos siihen haluaa ostaa lisäsovelluksia.
Kiitos Marjut, vaikuttaa mielenkiintoiselta peliltä, mutta melko kalliilta.
Oliko tätä helppo käyttää sormella vai pitikö olla padi-kynä?
Tämä voisi olla yksi vaihtoehto sovelluksesta/pelistä, mitä suositella esim. omille oppilailleni, jotka eivät ole opiskelleet teoriaa.
En testannut tätä muuta kuin iPhonella. Siinä oli hieman haasteita kirjoittaa nuotteja sormella pienelle näytölle, mutta onnistui kuitenkin. Uskoisin, että padilla ei tätä ongelmaa ole ollenkaan.
Kiitos kattavasta ja selkeästä esittelystä! Tässäpä hyvä vinkki Tenuton rinnalle musiikin perusteiden asioiden läpikäymiseen omien oppilaideni kanssa. Harmi, että sovellus on niin kallis.
Kiitos Marjut selkeästä sovelluksen esittelystä. Tämä ScoreSkills vaikuttaa hyvältä ja selkeätä ”peliltä” musiikin teorian ja säveltapailun alkeiden opetteluun. En tiedä koukuttaisiko tuo enemmän nuorempia vai aikuisempia oppijoita, erityisesti siitäkin syystä mietin mitä ja miten paljon, tuo varsin kallis maksullinen versio siihen toisi lisää. Kenties opetuksen apuvälineeksi sopivampi kuin itseopiskeluun?