Kategoriat
Blogit Mobiiliteknologia musiikin opettamisessa, oppimisessa ja arvioinnissa Musiikkiteknologia Pelillisyys Pelillisyys ja musiikin teoria

Rhythmic Village innostaa lapsia rytmien maailmaan

Valitsin arvioitavaksi peliksi lapsille (6-12-vuotiaat) sekä musiikin opettajien käyttöön suunnatun rytmipelin Rhythmic Village (Android ja iOS). Peli on Classplash-firman toteuttama ja kotisivujen mukaan he ovat käyttäneet suunnittelun apuna alakouluikäisten palautteita sekä musiikkipedagogien tietotaitoa. Alkumusiikki ja grafiikka olivat houkuttelevia ja innostivat tutustumaan peliin tarkemmin.

Ilmaisversio

Pelissä seikkailevat Rhytmiacs-nimiset nuotit. Pelin idea on saada avattua lukittuja toteemeita (tasoja) ratkaisemalla rytmien toistamistehtäviä ja yksinkertaisia nuottikuva-arvoituksia. Ensimmäisellä tasolla toistetaan taa ja tata-rytmejä (puolinuotit ja neljäsosat). Rytmit kuulee lausuttuna tutulla Kodaly-menetelmällä sekä näkee rytmikirjoituksena. Rytmit voi toistaa naputtamalla näytön alakulmassa olevaa rumpua, mutta avaamalla mikin asetuksista voi halutessaan käyttää omaakin rytmisoitinta (esim. taputus, tamburiini, djembe tai marakassit). Tempoa voi asetuksista muuttaa milloin tahansa. Kerätyt pisteet näkyvät koko ajan näytön yläkulmassa. Peli pyytää yrittämään uudelleen, jos tulos jää alle puoleen täysistä pisteistä. Nuotiotanssikentässä rytmit on toistettava ilman soivaa esimerkkiä.

rhythmic village gameplay

Pelissä toistettavia rytmejä pääsee myös katselemaan ja kuuntelemaan erillisessä ikkunassa. Lisäksi soittimia voi testailla harjoitushuoneessa. Ilmaisversiossa pääsee avaamaan kaksi ensimmäistä toteemia (tasoa). Tasoja on kaikkiaan yhdeksän ja pelikenttiä yli seitsemänkymmentä. Ensimmäisen tason suorituksen jälkeen toinen toteemi paljastuu ja palkinnoksi saa käyttöönsä uuden instrumentin alun ”djembe-rummun” jälkeen. Toisella tasolla tutustutaan uuteen rytmiin ti-ti (1/8-osanuotti). Alussa on lyhyt englanninkielinen tutoriaali uudesta nuottiarvosta.

rhythmic village gameplay 2

Mitä saat viidellätoista eurolla?

Viidentoista euron lisähinnalla pelistä voi hankkia täysversion, jossa avautuu luonnollisesti kaikki tasot. Tässä versiossa on mukana uudenlaisia tehtävätyyppejä kuten oikeiden rytmien lisäämistä laivaan kuulokuvan perusteella sekä oikean kirjoitetun rytmin valitseminen kolmesta vaihtoehdosta kuulokuvan perusteella. Luokkaopetuksessa peliä voi ilmeisesti käyttää rytmitreeninä heijastamalla se kaikille näkyviin. Opetuskäytöstä oli vaikea saada hyviä vinkkejä ja selkeitä ohjeita. Pääasiassa peli onkin suunniteltu yhden ihmisen pelattavaksi ja tuomaan innostusta rytmien harjoittelemiseen. Mukaan tarjotaan myös lisäpakettia, johon kuuluu peliin sopivat rytmisoittimet, kuten tamburiini, kehärumpu ja kapulat.

rhythmic village bundle

Pelillisyyden arviointia

Pelin tavoitteet on pilkottu selkeiksi osatavoitteiksi ja tavoitteisiin pyritään vähitellen aika-arvoja lisäämällä ja niitä harjoittelemalla. Edistyminen näkyy toteemien auetessa eli pelaajan päästessä seuraavalle tasolle. Tällöin hänen on täytynyt omaksua edelliset aika-arvot ja niiden merkintätavat. Peli opettaa pelaajaa pelaamaan ja valittavat vaihtoehdot on pidetty minimissä. Alle 50%:n onnistuminen haastoi yrittämään uudelleen kentän suorittamista. Palaute on välitöntä ja peliin jää jollakin tavalla koukkuun, koska tiedossa on pääsy seuraavalle tasolle ja uuden aika-arvon sekä instrumentin avautuminen. Pisteet kertyvät kenttäkohtaisesti ja joka kentän jälkeen saa joko tsemppaavan palautteen kokeilla uudestaan tai kehuja hyvin menneestä kentästä. Merkkejä ja mitaleita ei tässä pelissä saa, mutta tasoja selvittämällä saa tosiaan käyttöönsä lisää soittimia, joita voi sitten vaihdella. Valitettavasti äänen viive oli sen verran häiritsevä, ettei rytmistä saanut aina täysin oikea-aikaista kaikesta yrittämisestä huolimatta.

Peli on tarkoitettu yksin pelattavaksi eikä tuloksiakaan ole suunniteltu jaettavaksi muille, joten yhteenkuuluvuutta muiden kanssa tämä peli tuskin lisää. Yhteistyö ja -toiminta muiden kanssa on mahdollista vain luokkahuoneessa, johon opettaja on hankkinut maksullisen kouluversion, jolloin koko luokka voi osallistua rytmien toistamiseen. Kohderyhmään kuulumattomana voin vain kaukaisesti arvioida pelin mielekkyyttä ja mukaansa tempaavuutta, mutta arvioisin sen innostavaksi. Laadukkaasti toteutettu grafiikka ja iloinen musiikki innostivat kokeilemaan peliä tarkemmin.  Uppoutumisesta tuskin voidaan puhua varsinkaan ilmaisversiossa, joka rajoittui kolmen aika-arvon treenaamiseen. Ehkäpä sovellus kaikkine ominaisuuksineen olisi temmannut mukaansa myös aikuisen. Pelin tarkoitus on innostaa rytmisoitinten käyttöön ja rytmien opiskelemiseen. Tähän tavoitteeseen peli varmasti vastaakin. Kovin syvällistä osaamista se ei kuitenkaan pysty antamaan ja arvelisin, että sen käyttötarkoitus on lähinnä viihteellinen ja muun oppimisen lisänä toimiva. Itse voisin käyttää peliä koulussa joko oppilaiden kanssa lisätreeninä, kun olemme kerranneet aika-arvot tai yhteisenä tekemisenä jonkun tunnin kevennyksenä.

 

3 vastausta aiheeseen “Rhythmic Village innostaa lapsia rytmien maailmaan”

Esittelet pelin hyvin ja se vaikuttaa kohderyhmälle hyvin suunnitellulta. Visuaalisesti peli varmasti kiehtoo lapsia ja voi innostaa rytmien harjoitteluun. Äänen viive tuntuu olevan yleinen ongelma näissä rytmipeleissä. Tämä peli voisi olla hyvä lisä muun opetuksen rinnalle.

Hyvää pohdintaa sovelluksen käyttötarkoituksista. Ehkäpä seuraavaksi tulee Angry Birds ”rhytmn Village”.

Tuotteistaminen viety pitkälle tässä sovelluksessa ja Angry Birds tulee mieleen todellakin ulkoasusta. Varmasti houkutteleva sovellus lapsille ja hyvää sisältöäkin siinä mittakaavassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *