Suomen Musiikkikasvatusseura FiSME järjesti 17.–20.11.2021 Tampere-talossa viidennet valtakunnalliset musiikkikasvatuspäivät, joille osallistui satoja musiikkikasvatuksen asiantuntijoita. Myös MUSE-hanke oli edustettuna musiikkikasvatuspäivillä: hankkeesta olivat paikalla Nina Loimusalo-Lipiäinen, Sami Sallinen ja Matti Ruippo.
Ensimmäiset tutkimustulokset esillä posterinäyttelyssä
MUSE-hanketta ja hankkeen tuloksia esiteltiin koko konferenssin ajan Tampere-talon lämpiössä posteriesityksessä Etäratkaisut suomalaisessa musiikinopetuksessa. Posterissa oli nostettu esiin musiikinopettajille suunnatun kyselyn ensimmäisiä tuloksia. Tutkimuksesta pääsi keskustelemaan tarkemmin konferenssin toisena päivänä, jonka teemana oli Musiikki yhdistää. Nina Loimusalo-Lipiäinen ja Sami Sallinen kertoivat posterin luona musiikkipedagogeille ja alan koulutuksen kehittäjille kyselyn tuloksista. Moni kiinnostunut kuulija halusi myös jakaa keskusteluissa etäopetuskokemuksiaan ja etäopetuksen aikana kertyneitä havaintojaan, jotka olivat hyvin linjassa posterin tulosten kanssa.
Matalan kynnyksen ilmaissovellukset suosittuja
Posterissa nostettiin esiin muuan muassa, että musiikinopettajat hyödyntävät etäopetuksessaan yleisiä videoneuvottelu- ja pikaviestintäsovelluksia kuten WhatsApp, Zoom, Google Meet ja Microsoft Teams. Sovellusten käyttöön vaikuttavat ennen kaikkea oppilaitoksen määräys ja/tai tuki, mutta myös oppilaan tilanne, äänenlaatu ja käytön helppous ja maksuttomuus ovat tärkeitä sovellusten käyttöön vaikuttavia seikkoja. Täydentävistä musiikkisovelluksista opetuksessa hyödynnettiin ennen kaikkea matalan kynnyksen sovelluksia kuten YouTube, Spotify ja MuseScore, jotka ovat käyttäjilleen ilmaisia.
Etäopetus työllistää lähiopetusta enemmän – työnantajat eivät huomioi tätä riittävästi
Kyselyn tulokseen etäopetuksen vaatimasta suuremmasta työnmäärästä yhdyttiin myös posterin ääressä käydyissä keskusteluissa. Etäopetuksessa aikaa vaikuttaa menevän lähiopetusta enemmän mm. tuntien suunnitteluun, materiaalin valmistamiseen, kokoamiseen ja jakamiseen sekä muuhun viestintään. Myös ajankäyttö tunneilla eroaa lähiopetuksesta; itse musiikki ja sen opetus uhkaa toisinaan jäädä vähemmälle huomiolle muun muassa tekniikan kanssa säätämisen ja verbaalisen ohjeistuksen viedessä enemmän tilaa.
Etäopetuksen hyödyistä eritysesti opetusmuodon joustavuus sai erityistä kiitosta niin posterissa kuin päivän keskusteluissakin.
Posteriin ja ensimmäisiin tutkimustuloksiin voit tutustua alla olevien linkkien kautta:
Loimusalo-Lipiäinen, N. & Sallinen, S. (2021). Etäratkaisut suomalaisessa musiikinopetuksessa – MUSE-hankkeen opettajakyselyn tuloksia. (posteri A0-koossa)
Lataa PDF-tiedosto (2 MB)
Loimusalo-Lipiäinen, N. & Sallinen, S. (2021). Musiikinopetuksen etäratkaisut Suomessa – MUSE-hankkeen opettajakyselyn määrälliset tulokset. (kaikki määrälliset kyselytulokset)
Lataa PDF-tiedosto (278 KB)