Kategoriat
Blogit Etäteknologiat Musiikin etätuottaminen

Musiikin etätuottamisen kyselyn tulokset

”Pystyy tekemään biisiä toisella puolella maailmaa olevien ihmisten kanssa.”

MUSE-hanke toteutti viime vuonna Musiikin etätuottamisen ratkaisut Suomessa -kyselyn, jolla pyrittiin selvittämään musiikin tuottamiseen ja yhteiskirjoittamiseen liittyviä etätyöskentelykäytäntöjä. Kysely suunnattiin alan ammattilaisille ja harrastajille, ja vastaajia etsittiin alan etujärjestöjen, sosiaalisen median ryhmien ja hankehenkilöstön kontaktien kautta.

”Oivallus on se, että tekeminen on täysin mahdollista ja toimivaa ilman fyysistä kontaktia, kunhan ideat ja fasiliteetit ovat kohdallaan.”

Kyselyyn saatiin 20 vastausta. Maltillisesta vastausmäärästä huolimatta tuloksia voi pitää vähintään suuntaa antavina, sillä vastaajat toimivat monipuolisesti erilaisten tuotantotehtävien ja musiikkityylien parissa – paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisestikin. Vastaajat olivat suurelta osin osallistuneet musiikin etätuottamisen tilanteisiin jo ennen pandemia-aikaa, mutta mukana oli myös sellaisia vastaajia, jotka olivat tutustuneet musiikin etätuottamiseen vasta koronaviruspandemian siivittämänä. Osaan vastaajista pandemia oli vaikuttanut niin, että musiikkia oli tuotettu yhdessä muiden kanssa vähemmän, kun taas toiset olivat jatkaneet yhteistyötään muiden kanssa entiseen tahtiin.

”Uutena oivalluksena Zoomin käyttäminen screen sharingin ja -controlin kautta etä-äänittämiseen aivan kuten normaaleissa studio-olosuhteissa.”

Kyselyn avulla selvitettiin, millaisia ratkaisuja musiikkituottajat ja -tekijät hyödyntävät erilaisissa käyttötilanteissa ja -tarkoituksissa silloin, kun musiikkia tehdään etänä.

Vastausten perusteella on selvää, että vaikka musiikin etätuottaminen on monille vastaajille ollut jo pitkään arkipäivää, monet uudemmista ratkaisuista ovat vähemmän tunnettuja ja harvemmin käytettyjä.

Tällaisia ratkaisuja ovat esimerkiksi erikoistuneet tuotantolaatuisen äänen striimaamiseen (suoratoistoon ja lähetykseen esimerkiksi DAW-ohjelmistojen välillä) tarkoitetut ohjelmat. MUSE-hanke järjestää vuoden 2022 aikana koulutuksia, joissa hankkeen kohderyhmiä opastetaan käyttämään muun muassa edellä mainittuja ratkaisuja.

”Etänä ei ole saman huoneen energiaa.”

Haastavaksi etätuottaminen ja muu musiikillinen etäyhteistyö koettiin silloin, kun osallistujilla ei ollut minkäänlaisia musiikkituotantoon soveltuvia laitteita ja/tai ohjelmistoja. Puutteita saattoi olla myös niiden käyttöön tarvittavassa osaamisessa. Lisäksi osa vastaajista koki, että etäyhteyksin välitetty viestintä ei aina korvaa täysin työskentelyä fyysisesti samassa tilassa. Toisaalta toiset olivat taas etätuottaneet asynkronisestikin (ei-reaaliaikaisesti työskennellen) onnistuneesti jo vuosien ajan.

”Aikaa ei kulunut matkustamiseen, kauaskin sai nopeasti yhteyden tarvittaessa, projektit etenivät siltä osin nopeammin hetkellisesti.”

Tutustu kyselyn määrällisiin tuloksiin:

Tuohino, J. (2022). Musiikin etätuottamisen ratkaisut Suomessa – perusraportti.

Lataa PDF-tiedosto (1 MB)

”Ei siinä ole mitään ongelmia, jos nettiyhteydet toimii.”

MUSE-hankkeessa kartoitetaan, vertaillaan ja testataan erilaisia musiikin etätuottamiseen ja -yhteiskirjoittamiseen liittyviä toimintatapoja ja sovellusratkaisuja, sekä koulutetaan hankkeen kohderyhmiä hyödyntämään niitä. Työkokonaisuutta koordinoi Oulun ammattikorkeakoulu, ja voit lukea yleisesityksen käsiteltävistä ratkaisuista täältä: https://www.oomc.fi/2021/10/etayhteistyo-ja-etatuottaminen/.

Artikkelin sitaatit ovat poimintoja vastaajien kyselyyn antamista avoimista vastauksista.
Euroopan unioni - Euroopan sosiaalirahasto
Vipuvoimaa EU:lta
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Jussi Tuohino
Jussi Tuohino

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *