Kategoriat
Blogit Kuvan ja äänen tallentaminen, muokkaaminen ja jakaminen Musiikin striimaus- eli suoratoistopalvelut Musiikkiteknologia

Aggregaatista sähköä vai musiikkia?

Moni voi olla kokenut musiikin laittaja Spotifyhin, iTunesiin tai muihin kansainvälisiin musiikkikauppoihin. Joillakin asia voi olla taas alkutaipaleella ja mietinnässä miten sinne saa laitettua omaa musiikkia ja mitä se vaatii. Itse en ole koskaan tarvinnut laittaa musiikkia musiikkikauppoihin, joten ryhdyin pohtimaan asiaa. Jotta musiikkia saa kansainvälisiin kanaviin, tarvitsemme väliin joko levy-yhtiön, tai jos sinulla ei ole levy-yhtiötä, tarvitset aggregaatin (tai ”aggregaattorin”, toim. huom.). En ollut koskaan ennen kuullutkaan aggregaatista – tai olin kuullut, mutta minulle maatilan tyttönä sana tarkoittaa sähkövoimakonetta, jolla siirretään sähköä. No tässä tapauksessa ei varmaankaan siitä ole kyse.

Aggregaatti (tai aggregaattori) on musiikin digitaalinen jakelija (engl. digital music distributor/aggregator).

Jakelija auttaa musiikin jakelemisessa verkkoon, mutta myös erottautumaan muista musiikeista, jotta artisti ja muusikko saisivat mahdollisimman paljon kuuntelukertoja. Kuuntelukerroista aggregaatti tilittää korvauksen äänitteen julkaisijalle sopimuksen mukaan. Musiikin julkaisuprosesssiin kannattaa varata kahdesta kolmeen viikkoa aikaa, ennekuin se on kuunneltavissa verkossa. Olen ottanut tähän vertailtavaksi muutaman aggregaatin, kuten Ditto, Tunecore ja Orchard sekä suomalaisena tunnettu Music Kickup.

Music Kickup

Toimitukselta: Luethan artikkelin alla olevat kommentit ennen tämän palvelun käyttämistä.

Music Kickup on suomalainen musiikin jakelija. Sivun mukaan rekisteröityminen ja musiikin jakelu eri digitaalisiin musiikkikauppoihin on ilmaista. Analyysipalvelut ovat kuitenkin maksullisia. Analyysipavelussa saat apua siihen, miten musiikkia kannattaisi promota ja kuka musiikkia voisi ostaa. Musiikkikauppoja joihin voit Music Kickupin avulla ladata musiikkia ovat Spotify, iTunes, Google Play, WiMP, Tidal, Rdio, 7Digital, Microsoft Mix Radio ja Amazon. Jos haluat vielä parempaa, voit ostaa eri vuosihintaisia paketteja alkaen 44,90 € vuosihinnalla. Nämä tuovat ominaisuuksia lisää mm. jakelukanaviin, henkilökohtaiseen tukeen ja analyysipalvelun. Päällisin puolin ilman kirjautumatta sivua selaillen ja lueskellen vaikuttaa helpolta ja edulliselta jakelijapalvelulta. Palvelu lupaa, että sinulla säilyy musiikin tekijänoikeudet ja rojaltisi musiikkiin. Palveluita voivat käyttää niin yksityisasiaakkaat kuin levy-yhtiöt ja jakelusopimuksen voi sanoa irti ihan milloin vain.

Orchard

Orchard on alun perin New Yorkissa perustettu firma, joka on levinnyt ympäri maailmaa. Sivusto mainostaa itseään alan johtavana jakelijana sekä artisti- ja levy-yhtiöpalveluyrityksenä, joka lupaa tavoittaa digitaaliset ja fyysiset jälleenmyyjät maailmanlaajuisesti. Sivusto myös lupaa, että artisti ja levy-yhtiö pystyy olemaan yhteydessä faneihinsa ympäri maailmaa. Orchard tarjoaa hyvät sisällönhallinta-, markkinointi- ja liiketoimintatiedon työkalut julkaisustrategian ohjaamiseen ja reaaliaikaisten näkemysten tarjoamiseen. Sivusto on ilmeisesti Suomessa hieman tuntemattomampi kuin monet muut. Hintaa en pysty löytämään lainkaan sivuilta. Lupaukset kuitenkin vaikuttavat hyvältä.

Tunecore

Tunecore on alunperin myös Yhdysvalloista tullut yritys. Se on ilmainen jakelija sosiaalisille alustoille kuten Youtube Music, Instagram Shorts, Facebook, TikTok ja Resso Reels. Digitaalisiin musiikkikauppoihin palvelu on kuitenkin maksullinen: yksittäinen jakelu 9,99 dollaria ja ensimmäinen vuosi 29,99 dollaria jonka jälkeen hinta on 49,99 dollaria. Ominaisuuksina voit jakaa yli 150 digitaaliseen myymälään, joista suosituimmat Spotify, Apple Music, Tidal, Amazon Music ja Deezer. Tunecore lupaa jakaa musiikkia kaikkialle ja yli 100 maahan kuunneltavaksi. Se lupaa myös nopeaa asiakaspalvelua ja tukea ja lauluntekijäpalveluita, joissa itse lauluntekijä saa kappaleistaan ansaitsemansa rahat.

Ditto

Ditto Onkin onnistuneesti häivyttänyt tiedon siitä, minkä maalainen yhtiö on kyseessä. Ditto kuitenkin mainostaa omaa sivuaan huippuartistien nimellä, jotka käyttävät heidän palveluaan, kuten Ed Sheeran. Sivusto lupaa maailmanlaajuista jakelua ja ammattitaitoista jakotapaa. Vuosimaksut ovat laitettu sen mukaan onko aloitteilja, ammattilainen vai haluaa jakaa musiikkia rajattomasti label-tasolla, jossa voi olla jopa viisi taiteilijaa jakamassa. Kaikissa tasoilla voidaan jakaa rajattomasti musiikkia, mutta taiteilijoiden määrä on jaettu tasojen mukaan. Aloittelijan hinta on 30 päivää ilmaiseksi, jonka jälkeen hinta on 19 euroa vuodessa. Oikeastaan ainoastaan aloittelijan tasolla et voi jakaa musiikkia useille artisteille ja jakaa kokoelmaa.

Lopuksi

Kuitenkin yhtenä ohjenuorana kannattaa muistaa, että ennen musiikin julkaisua ole yhteydessä ensin tekijänoikeusjärjestöihin kuten Teosto ja Gramex. Tämän jälkeen tee kappaleista Teosto-ilmoitukset. Nämä takaavat korvaukset lauluntekijöille ja esiintyjille. Toinen ohje: ole kriittinen ja tarkastele onko aggregaatti luotettava firma. Nämä mitä itse esittelen eivät ole olleet minulla kokeilussa, vaan tieto perustuu eri nettisivujen kautta löytyneeseen tietoon. Muistutan myös, että jakelija ottaa aina siivun itselleen, joten niissä kannattaa olla tarkkana siitä, kuinka paljon rahaa lähtee välistä. Näitä välistä lähteviä hintoja on hankala löytää kyseisiltä sivuilta ennen kuin on kirjautunut sisään ja luonut oman tilin.

Lähteet

2 vastausta aiheeseen “Aggregaatista sähköä vai musiikkia?”

Onko kenelläkään tietoa, että onko Music Kickup edelleen OIKEASTI toiminnassa oleva yritys? Yhtiöön nimittäin ei saa yhteyttä, eikä se tarjoa minkäänlaista statistiikkaa, rojalteja tai asiakaspalvelua palvelun käyttäjille. On myös mielenkiintoista, että asiakaspalvelun puutteen vuoksi artisti ei voi vaihtaa aggregaattia, koska yritys ei käsittele teosten poistamispyyntöjä ja täten julkaisut jäävät ikuisiksi ajoiksi esim. Spotifyyn.

Kiitos kysymyksestäsi! Yritys on itselleni pintapuolisesti tuttu lähinnä 2010-luvun mediajulkisuuden kautta. Pikaisen selvittelyn perusteella yritys on poistunut joistakin liiketoiminnan kannalta keskeisistä rekistereistä (lähde: https://www.ytj.fi), ja sosiaalisen median kanavissakin on ollut hiljaista viime aikoina (Twitter aktiivinen 2012–2016, Facebook 2012–2017). Facebook-sivun kommenttien perusteella käyttäjillä oli kokemasi kaltaisia ongelmia jo vuonna 2015.

Palvelun käyttäjien keskustelua löydät mm. Muusikoiden.netin keskustelupalstalta: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=221221&o=0. Siirrot Music Kickupin palveluista toiselle palveluntarjoajalle ovat tuon keskustelun perusteella onnistuneet ainakin vielä vuonna 2019. Ari Herstand on muuten koonnut varsin kattavan listan markkinoilla olevista aggregaattoreista (vertailutaulukko löytyy rullaamalla sivua alas): https://aristake.com/digital-distribution-comparison/. Music Kickupia ei listalta löydy.

Hyvä, että nostit asian esiin täällä – Teostonkin sivuilta kun löytyy vielä varsin neutraalilta kuulostava (vanha) artikkeli ko. palvelusta: https://www.teosto.fi/teostory/miten-saada-musiikkia-netin-kansainvalisiin-kauppoihin/. Toivottavasti saat asiasi hoidettua sinulle oikeudenmukaisella tavalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *