Karaoke on tunnetusti suomalaisten kansanhuvia. Karaoketaustojen käytöstä voi olla myös iso apu laulunopetuksessa ja erityisesti silloin jos laulua opetetaan etäyhteyksin. Ilmaisia karaoketaustoja löytyy runsaasti YouTubesta, mutta jos suomenkielisiä kappaleita haluaa laulaa niin täytyy turvautua karaokesovelluksiin kuten esimerkiksi Singaan. Mikäli lyriikkavideolle ei ole tarvetta, voi hyödyntää myös Spotifysta löytyviä karaoketaustoja.
Karaoketaustojen hyödyt
Kaikista lauluista ei ole saatavilla nuottia tai sointulappua, eikä opettajalla aina ole aikaa lähteä blokkaamaan uutta viiden minuutin biisiä, joten mahdollinen karaoketausta on tällaisessa tilanteessa oiva pelastus. Mikäli oppilas haluaa laulutunnilla käydä läpi esimerkiksi jotakin räppibiisiä, jonka pohjalla on yksi tai kaksi sointua, on kappaleen läpikäyminen huomattavasti mielekkäämpää kuulokuvaltaan monipuolisen karaoketaustan kanssa kuin opettajan pianosäestyksellä. Etäopetuksessa karaoketaustojen käyttö on enemmän kuin suotavaa, koska yhteismusisointi on monesti viiveen takia mahdotonta, ja säestyksen kanssa laulaminen antaa opettajalle ja oppilaalle enemmän informaatiota kuin ilman säestystä.
Singa, Muvika ja Smule
Karaoketaustojen käyttö on varsin edullista: Singan ilmaisversiolla voi laulaa 3 kappaletta, ja saldo nollautuu 24 tunnin kuluttua. Rajattoman premium-tilauksen kuukausihinta 9,90 € ei myöskään päätä huimaa. Opetus-/yrityskäyttöön tarkoitetussa Singa Business -mallissa puolestaan on erilaisia hinnoitteluja käytön mukaan. Toisen suomalaisen karaokesovelluksen Muvikan kuukausihinta on myös 9,95 €. Mikäli sävelkorkeutta ei tarvitse säätää voi toki turvautua myös YouTubesta löytyviin ilmaisiin taustoihin. Lähinnä englanniksi laulaville on paljon erilaisia karaokesovellusvaihtoehtoja, joista varteenotettavimpana Smule-sovellus (7,99 €/kk).
Karaoketaustojen käytön haasteet
Karaoke ei suosiostaan huolimatta ole kaikille täysin luontevaa ja tuttua. Vaikka oppilas osaisi laulaa kappaletta rytmisesti täysin oikein opettajan säestyksessä, voi karaokessa tilanne ollakin aivan toinen, kun oppilas unohtaa kuunnella musiikkia ja yrittää liikaa ”taimata” laulamistaan tekstin etenemisen mukaan. Tämä voi olla ongelma jopa oppilaalle erittäin tuttujen kappaleiden kanssa. Rytmisen epätarkkuuden lisäksi tämä voi kuulua myös eräänlaisena tekstin katkomisena sen sijaan että se soljuisi luontevasti.
Kummastusta voi aiheuttaa myös karaokevideoiden täysin mielivaltaiset laskut laulun alkamiseen, jotka usein myös sotivat kappaleen tempoa vastaan. Eivätkö numerot voisi edetä tempossa? Silloin laulamisen aloittaminenkin olisi luontevampaa. Fermaatteja sisältävät musikaalikappaleet aiheuttavat myös harmaita hiuksia laulajalle, joka yrittää selvittää kuinka pitkä fermaatti mahtaa olla ennenkuin jo myöhästyy seuraavasta fraasista.
Laulunopetuksen näkökulmasta fiksuinta onkin karaoketaustoja käyttäessä antaa oppilaan katsoa sanat vaikkapa paperilta tai puhelimelta, jolloin oppilas keskittyy enemmän myös kuuntelemaan musiikkia.
Lähteet