Kategoriat
Blogit Kuvan ja äänen tallentaminen, muokkaaminen ja jakaminen

Laulun viritys ja ”taimaaminen” äänittäessä

Lauluraidan vireen korjaaminen äänityksissä tuntuu olevan edelleen kuuma peruna. Osa on järkähtämättömästi sitä mieltä, että laulun virettä ei pitäisi jälkikäteen korjata. Kuitenkin olemme tottuneet kuulemaan kovastikin editoitua ihmisääntä valtavirran musiikkityyleissä ja pienikin epävireisyys kalskahtaa nopeasti korvaan. Taito onkin oppia editoimaan ja korjaamaan sekä virettä että ”taimia” niin, ettei kuulija kuule editointia eikä laulun tunnepitoisuus kärsi.

Tässä postauksessa kerron hiukan laulun virittämisestä ja taimaamisesta, jotta jokainen voisi tietää mistä siinä on kyse ja saada ehkä innostusta lähteä itsekin kokeilemaan laulun editointia. Lopussa löydät videolinkit, joiden avulla näet miten editointi käytännössä tapahtuu.

Plugarit

Vireen korjaamiseen tarvitsemme sitä varten tarkoitetun plugarin eli lisäohjelman tai sovelluksen, jonka avulla raitaa voidaan virittää. Monet DAW:it sisältävät jo itsessään tämän, esimerkiksi Logicista löytyy Flex Pitch ja Cubasesta VariAudio. Kaikkiin DAW:eihin sopivista plugareista Antaresin Auto-Tune ja Celemonyn Melodyne ovat ehkä kuuluisimmat ja suosituimmat. Vireen korjamiseen tarkoitettuja plugareita löytyy joka tapauksessa moneen lähtöön ilmaisista kalliimpiin versioihin. Oikean plugarin löytämisen kompassina voi toimia kukkaron lisäksi myös halutut efektit – haluaako lauluraitaansa esimerkiksi äänenvärin muutosta.

Tässä listaus suosituista plugareista viritykseen: https://www.musicradar.com/news/best-pitch-correction-plugins-and-apps

Huolimatta siitä, mitä plugaria käyttää, virityksessäkin pätee vanha sanonta ”less is more”. Mitä vähemmällä virittämisellä selviät, sitä paremmin yleensä vokaalien tunnepitoisuus ja ihmismäisyys säilyy. Toki jos taas tavoitellaan ”autotune-efektiä” voi viritintä käyttää kovemmallakin kädellä halutun tuloksen saavuttamiseksi. Melkeinpä jokaisesta viritys-plugarista löytyy automaattinen korjain, mutta lead vokaalien korjaukseen en tätä suosittele, jotta välttyisi ”ylitunettamiselta”. Paras tapa on edetä fraasi kerrallaan ja korjata tarvittavat sävelet manuaalisesti. 

Itse virittäminen tapahtuu avaamalla lauluraita plugarissa ja siirtelemällä sekä suoristamalla lauluraidan ”palikoita” eli plugarin jakamia ääniä ja tavuja oikeille kohdille. Palikoita voi myös itse jakaa, jotta virettä voi hienosäätää vielä tarkemmin. 

Samalla voi myös ”taimata” eli laittaa sanat ja tavut rytmisesti oikeaan kohtaan. Taimauksessakaan ei kannata mennä liiallisuuksiin vaan ennemmin pyrkiä hyvään ottoon, jossa laulaja laulaa hyvällä rytmillä ja groovella fraasit. Itse taimaan lead vokaaleissa esimerkiksi liian venytettyjä fraasin loppuja lyhyemmäksi. Huomaa kuitenkin, että tavujen ja vokaalien venyttely aikajanalla voi helposti tuoda robottimaisen vivahteen lauluun ja siksi tätä kannattaa välttää. Samasta syystä lauluraitoja ei kannata kvantisoida automaatiolla.

Nainen kuuntelee tarkasti pitäen kättä korvan jatkeena.
Kuva: Pixabay

Vireen (ja taimin) korjauksessakin tärkeimmät työkalut ovat omat korvat.

Vireen (ja taimin) korjauksessakin tärkeimmät työkalut ovat omat korvat. Vaikka joskus jotkut melodialinjan osat näyttävät editoitavalla raidalla olevan epävireessä, saattaa vire kuitenkin korvilla kuunnellen olla kohdillaan. Tähän voivat vaikuttaa kovat konsonantit, laulussa oleva huokoisuus, lauluefektit jne. Konsonanttien kohdalla vire saattaa saattaa näyttää ”hyppäävän” joko ylös tai alas. Vireen kuulemme lauletuissa vokaaleissa ja vasta vokaalin alkaessa vire näkyy oikeassa kohdassa. Joskus myös säröefekti laulussa voi heitellä näkymää vireestä vokaalienkin aikana.

Taustalaulut

Taustalaulujen vityksessä ja taimaamisessa voi olla suurpiirteisempi ja viritys-plugareiden automaatioista on hyötyä työn nopeuttamisessa. Tietenkin edelleen omat korvat ovat tärkein väline tarkastamaan, kuulostaako lopputulos toivotulta. Plugareiden automaatioita käytettäessä joskus plugari saattaa virittää äänen väärälle sävelelle ja sävel täytyy korjata manuaalisesti kohdalleen. Taustalauluissa pieni ihmismäisyyden ”menetys” äänenvärissä harvoin haittaa, koska laulu sekoittuu muuhun musiikkiin ja on nimensä mukaisesti enemmän taustalla. Tärkeää on kuunnella taustalauluraitoja yhdessä ilman muita raitoja kuullakseen sointuvatko ne yhteen ja sitten vielä taustan mukana. Taustalaulujen reilumpaa editointia harvoin kuulee kokonaisuudesta, mutta yllättävät epävireisyydet tai taimihäikät saattaisivat pompata esille.

Taustalaulujen taimauksessa pystyy sanojen ja tavujen alkuja ja loppuja sekä häivyttää että venyttää rohkealla otteella. Tärkeintä on, että harmoniat ovat keskenään täysin samassa taimissa, eikä esimerkiksi s:t suhahtele eri aikoihin. Joskus aloituskonsonantin (esim. S) voi leikata kokonaan pois jos lead-lauluissa lauletaan saman aikaisesti sama konsonantti. Taustalauluissa tavujen venytyksestä johtuva terävämpi soundi ei yleensä kuulu muun musiikin läpi vaan sekoittuu hyvin massaan.

Laulun editointi ja laulunopiskelu

Laulun editoiminen voi tuoda lisää inspiraatiota laulamiseen, oman äänen kanssa leikkimiseen ja luovaan kokeiluun, mutta toisaalta se voi myös tehdä laulajasta liian itsetietoisen ja täten rajoittaa tunnepitoista laulamista.

Omasta kokemuksestani laulun editoinnin kanssa työskentely voi olla laulunopiskelijalle sekä hyödyksi että haitaksi. Laulun editointi tekee laulajan tietoiseksi omista maneereistaan, mutta samalla avaa silmät valtavirran musiikkityylien äänimaailman luomiseen. Laulun editoiminen voi tuoda lisää inspiraatiota laulamiseen, oman äänen kanssa leikkimiseen ja luovaan kokeiluun, mutta toisaalta se voi myös tehdä laulajasta liian itsetietoisen ja täten rajoittaa tunnepitoista laulamista. Tässä tärkeää on laulajan oma reflektio ja kokemus siitä onko laulueditointien tekeminen omaa laulamista ajatellen hyödyksi vai haitaksi. Jos päätyy jälkimmäiseen vaihtoehtoon, niin kannattaa editoinnista pitää hetki taukoa ennen tärkeitä äänityksiä tai esiintymistä ja keskittyä treeneissä löytämään hyvää fiilistä laulaessa.

Viime aikoina otsikoissa on ollut paljon tekoäly ja tekoälyllä tuotettu laulu. Tekoälyn kehittyessä varmasti laulun viritykseen liittyvät sovellukset ja plugarit tulevat kehittymään paljon tulevina vuosina ja tulevaisuudessa mitä luultavimmin automaatioillakin tullaan saamaan erittäin aidon kuuloista jälkeä. 

Tässä suomeksi video siitä, kuinka virittää ja taimata ääntä:

Tässä englanniksi vähän pidempi video äänen virityksestä ja taimaamisesta:

Lähteitä

Yksi vastaus aiheeseen “Laulun viritys ja ”taimaaminen” äänittäessä”

Kiitos mielenkiintoisesta artikkelista! Nostit hyvin esiin sekä virittämisen edut että haitat. Kunpa kaikki musiikin kuuntelijat, erityisesti aloittelevat laulunharrastajat, muistaisivat, että lauluääni ei soi läheskään aina luomuna. Voin myös hyvin kuvitella, että tähän hommaan saattaa uppoutua huomaamattaan pitkäksikin aikaa. Äänellä voi olla kiva leikitellä myös tällä tapaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *