Kategoriat
Blogit Etäteknologiat Musiikin etäopetus Musiikkiteknologia Sähköisen oppimateriaalin tuottaminen Soiton- ja laulunopiskelun teknologia

Säestystaustoja klassisen laulun etäopetukseen

Vaikka laulunopiskelussa usein puhutaan yksinlaulusta, laulajat laulavat harvoin yksin. Säestys on oleellinen osa, mitä tahansa kappaletta ja niinpä laulunopettaja tai säestäjä säestää usein laulajaa laulutunnilla. Etätunnilla säestäminen ja muu yhteismusisointi ei ole latenssin vuoksi toistaiseksi mahdollista. Säestyksen järjestäminen on yksi iso osa etälaulutunnin valmistelua ja siitä koituu yleensä vaivaa sekä opettajalle että oppilaalle. Haasteena on, että vaikka opettajalla olisikin etäopetukseen tarvittavaa teknologiaosaamista, ei oppilailla ole välttämättä laitteita, sovelluksia tai osaamista etätunnin säestystä varten.

Säestystaustoja tarvitaan paitsi etäopetukseen myös lauluoppilaan oman harjoittelun tueksi. Ja niitä voidaan toki käyttää myös laulutunnilla, jolloin opettajan keskittyminen voi suuntautua kokonaan oppilaan havainnointiin. Säestystaustat ovat myös hyödyksi silloin, kun säestys on liian vaikea opettajan soittotaitoon nähden. Säestystaustoilta vaaditaan erilaisia ominaisuuksia riippuen valitusta genrestä, laitteistosta ja oppilaan taidoista. Rytmimusiikin säestystaustoihin löytyy vaihtoehtoja enemmän. Kerronkin tässä vaihtoehtoisia tapoja löytää, tuottaa ja muokata klassisen laulun säestystaustoja. Oikea ihminen pianon takana korvautuu huonosti taustoilla, mutta joskus on parempi laulaa huononkin säestyksen kanssa kuin yksinään. Ihannetilanteessa säestyksen tempoa, sävellajia ja fraseerausta voisi muokata helposti. Helppo käytettävyys sekä tuottajan että käyttäjän puolella ovat myös tärkeitä, jotta säestyksiä tulee tehtyä ja kuunneltua.

Huomaa aluksi

Säestystaustaa valittaessa on hyvä huomata, että genre vaikuttaa paljon siihen, millaisia vaatimuksia säestystaustalle on. Tässä kirjoituksessa paneudutaan nimenomaan klassisen laulun säestyksiin. Klassisen laulun säestysten suurin ero rytmimusiikkiin verrattuna on tempon hienoinen eläminen fraseerauksen mukaan ja lukuisat tempomuutokset. Klassiset kappaleet eivät taivu iReal Pro:n kaltaisen sekvensseripohjaisen komppikoneen maailmaan, sillä niissä harvoin toistuu samankaltainen säestyskuvio koko kappaleessa. IReal Pro:sta ei vieläkään löydy à la Schubert -säestystyylivaihtoehtoa!

Lue lisää (iReal Pro): https://www.oomc.fi/tag/ireal-pro/

On myös syytä ottaa huomioon, mitä laitteita ja ohjelmistoja opettajalla, oppilaitoksella ja oppilaalla on käytössä. Opettajan käyttämä aika ja vaiva on niin ikään huomioitava. Säestyksiä näprätessä voi helposti vierähtää aikaa, mutta se ei välttämättä näy tilipäivänä. Usein oppilaiden voi olla hankalaa ottaa käyttöön kovin montaa erilaista tapaa kuunnella säestyksiä. Ei voida myöskään olettaa, että oppilas maksaa useiden sovellusten lataamisesta tai käyttämisestä. Säestysten on siis tarkoitus toimia mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Digiloikka ei ole vielä vallannut kaikkia laulunharrastajia. Toisaalta osa oppilaista on hyvin kiinnostuneita musiikkiteknologiasta ja haluavat ottaa haltuun kaikki uusimmat vempaimet.

Ratkaisuehdotuksia

Rytmimusiikkia laulettaessa säestyksen voi löytää esimerkiksi Singa-karaokepalvelusta tai iReal Pro -sovelluksesta. Näillä muuten monipuolisilla sovelluksilla ei kuitenkaan ole oikein annettavaa klassisen laulun harrastajalle. Sen sijaan YouTubesta löytyy paljon varsinkin ulkomaisen lauluohjelmiston säestystaustoja sekä helpompaa että vaativampaa ohjelmistoa. Näiden taustojen hyvä puoli on helppo saatavuus oppilaan näkökulmasta, mutta niiden muunneltavuus on huono. Tähän voisi olla ratkaisuna käyttää Chrome-selaimen Transpose-laajennusta, jolloin sävellajia ja tempoa pystyy muokkaamaan omaan tarpeeseen sopivaksi. Täältäkään ei vielä löydy ratkaisua suomenkielisen alkeisohjelmiston tarpeisiin. Jos valmista säestystaustaa ei ole olemassa, voi Moises-sovelluksella sellaisen tehdä olemassa olevasta äänityksestä. Demixing-teknologiaa hyödyntävä Moises osaa erotella kappaleesta laulun ja pianon eri raidoille. Orkesteriteokset tuottavat vielä hankaluuksia, eikä fraseerausta pysty muokkaamaan oman maun mukaiseksi.

Lue lisää (Singa): https://www.oomc.fi/tag/singa/

Lue lisää (Transpose): https://www.oomc.fi/tag/transpose/

Lue lisää (Moises): https://www.oomc.fi/tag/moises/

Appcompanist

Kuvakaappaus Appcompanist-sovelluksesta
Appcompanist-sovellus. Kuvakaappaus: Jenni Heilala

Tässä sovelluksessa pystyy muokkaamaan kappaleen tempon ja sävellajin lisäksi fermaatteja ja tempomuutoksia. Eli fraseerauksesta saa persoonallisemman. Käyttöliittymä ei valitettavasti ole kaikkein loogisin ainakaan minun mielestäni. Näkymässä ei ole nuottikuvaa, joten tempomuutokset merkataan säestyksen soidessa, oikealla ajanhetkellä. Nämä merkinnät sovellus muistaa myöhemmillä kerroilla. Soitto itsessään on aika mekaanisen kuuloista, asialla on tuskin ollut aito pianisti.

Plussana on melodian ”apusoitto” eli halutessaan saa kuuluviin myös laulumelodian pianolla soitettuna. Aloittelijat tarvitsevat tätä usein, varsinkin uuden kappaleen kanssa. Ohjelmisto on tasoltaan haastavaa, erittäin pitkällä olevan harrastajan tai ammattilaisen, joten tämä sovellus ei ole kovin käyttökelpoinen esimerkiksi musiikkiopistossa alkeita opettavan näkökulmasta. Suomalaista ohjelmistoa ei myöskään ole, muutamaa Sibeliusta lukuun ottamatta. Ilmaisversiossa on vain muutamia kappaleita, joten tämän sovelluksen järkevässä käytössä maksullisuutta on vaikea välttää.

Lue lisää: https://www.appcompanist.com

Cadenza Live Accompanist

Cadenza Live Accompanist -sovelluksen löydettyäni olin aluksi todella innoissani. Myöhemmässä tarkastelussa suurimmaksi ongelmaksi muodostui mielestäni tietoturva. Ohjelma pyytää luvan käyttää mikrofonia ja seuraa ”kuuntelemalla” laulajaa. Sovelluksen kehittäneestä yrityksestä ei löydy kunnollista tietoa, mutta jäljet johtavat Kiinaan. Mielestäni pedagogilla on jonkinlainen vastuu suosittelemistaan teknologioista, joten tätä sovellusta en voi hyvillä mielin suositella kenellekään. Ja poistin sen pikimmiten omasta laitteestanikin!

Kuvakaappaus Cadenza Live -sovelluksesta
Cadenza Live Accompanist -sovellus. Kuvakaappaus: Jenni Heilala

Laulukokemus oli sinänsä ihan toimiva. Sovellus käyttää tekoälyä ja toimii siten, että siinä on joitain kohtia merkattu, esimerkiksi taitteita, hidastuksen alkuja, tempoon palaamisen kohta jne. Kun sovellus ”kuulee”, missä laulaja on menossa, säestys jatkuu siitä eteenpäin oletustempossa. Musiikillisesti tämän säestyksen kanssa sai tehdä enemmän omannäköistä tulkintaa kuin tavallisen karaoketaustan kanssa. Koko kappaleen tempoa ja sävellajia pystyy vaihtamaan. Maksuton versio on lähinnä näyteikkuna sovelluksen maailmaan. Sovelluksen kirjastossa on klassisen musiikin keskeistä haastavaa ohjelmistoa sekä laululle että muille instrumenteille. Myös tämän sovelluksen ohjelmisto on niin vaativaa, ettei se ole kovin käyttökelpoinen aloittelijalle.

Cadenza Live Accompanist Apple App Storessa: https://apps.apple.com/fi/developer/metamusic-inc/id1191391659

MyPianist

Mainittakoon vielä toinen vastaavalla tavalla toimiva sovellus. MyPianist-sovellus toimii samaan tapaan kuin Cadenza Live Accompanist, mutta tämän kehittäjät ovat suomalaisia. Tietoturva on huomattavasti luetettavamman oloinen. Valitettavasti MyPianist ei sisällä ainakaan tällä hetkellä laulujen säestyksiä. Kappalevalikoimaan kuuluu mm. huilu- ja viulusäestyksiä. Maksullisessa versiossa on enemmän ominaisuuksia: tekoäly muun muassa oppii muistamaan fraseerauksen ja voi ennakoida hidastukset ja hengitykset. Sinänsä sovellus toimii hyvin ja testailin sitä laulamalla instrumenttiosuutta. Sovellus seurasi mielestäni melko musikaalisesti fraseerauksiani.

Sovelluksesta kerrotaan, että piano-osuudet on soittanut oikea, elävä pianisti ja tämä kyllä kuuluu musiikillisesti. Varsinkin, jos vertaa myöhemmin esiteltävän Newzikin mekaaniseen pimputteluun. Tämä voisi olla erittäin kiinnostava vaihtoehto, jos mukaan saataisiin laulusäestyksiä, myös helpohkosta ohjelmistosta. Sovellus on helppokäyttöinen ja näyttää stemmanuotin samalla kun säestys soi. Tämänkaltainen mukana elävä, mutta ennalta soitettu säestystekniikka on siis olemassa. Toivotaan, että tätä kehitetään myös laulun alkeisopetuksen tarpeisiin. Jään kuulolle!

Kuvakaappaus MyPianist-sovelluksesta
MyPianist-sovellus. Kuvakaappaus: Jenni Heilala

Lue lisää (MyPianist): https://mypianist.app/

Newzik

Newzik-sovellus on hyvä vaihtoehto digitaalisten nuottien säilyttämiseen, jakamiseen ja nuottimerkintöjen tekemiseen. Siinä on myös ”karaoke”-toiminto, jota voi käyttää säestyksenä. Newzik osaa muuntaa skannatun nuotin MIDI- ja MusicXML-tiedostoiksi ja tietysti sitten soittaa tämän kappaleen vaikkapa pianoäänellä. Sointumerkit ja sanat eivät meinaa (vielä) aivan osua kohdalleen. Parhaiten Newzik ymmärtää ns. aukikirjoitettua instrumentaalinuottia, joten klassiset laulusäestykset siltä hoituvat ihan mallikkaasti. Transponointi ja tempovaihdokset ovat myös mahdollisia. Esimerkiksi Toivo Kuulan Aamulaulusta Newzik sai tehtailtua skannaamastani nuotista ihan oikeita säveliä kuultavaksi. Suoraan nuotista soivaksi tehty ääni ei kuitenkaan ole vielä musiikkia. Tämä säestys on todella mekaaninen ja tämän kanssa tulee kova ikävä oikeaa pianistia. Vai mitä mieltä olet?

Newzikin tuottama säestys Toivo Kuulan Aamulauluun

Kuitenkin joissain tilanteissa voi olla hyödyllistä päästä hieman harjoittelemaan taustan kanssa, joka on edes vähän sinnepäin. Helpointa säestystä on kuunnella suoraan sovelluksesta, joten tässäkin ollaan saman laite- ja ohjelmistohaasteen edessä. Mitä kaikkea oppilas haluaa haalia itselleen?

Lue lisää (Newzik): https://www.oomc.fi/tag/newzik/

Sähköpiano + GarageBand

Kaiken teknologisen pöhinän keskellä ei kannata unohtaa perinteistä, yksinkertaista tapaa tuottaa säestysnauha: oman soiton äänitys. Kun soittaa luokasta löytyvällä sähköpianolla muutenkin mukana kulkevaan iPadin GarageBandiin, voi tempoa ja sävellajia muuttaa vielä soittamisen jälkeenkin. Tällöin samaa nauhoitusta olisi mahdollista käyttää useammalla oppilaalla kunkin tarpeen mukaan. Itse soittaessa on myös helppo merkata lähdöt soittamalla melodiaa hetken aikaa. Tempomuutokset ja muut fraseerauksen koukerot on mahdollista toteuttaa oman maun mukaan.

Kuvakaappaus GarageBand-sovelluksesta
GarageBand-sovellus. Kuvakaappaus: Jenni Heilala

Haasteena on toki se, että ainakaan omat pianonsoittotaidot eivät aina riitä vaativien säestysten soittamiseen. Vaikka äänenlaadussa on toivomisen varaa, on sovellus niin helppokäyttöinen, että sitä voi suositella. Säestys on tämän jälkeen helppo jakaa oppilaalle esimerkiksi WhatsAppiin, sähköpostiin tai vaikka Dropboxin linkkinä, jolloin äänitiedoston voi kuunnella suoraan Dropboxista. Oppilas ei voi itse muokata näitä jo hänelle jaettuja säestyksiä eri sävellajiin tai vaihtaa tempoa. Opettaja voi kuitenkin pyynnöstä tehdä käden käänteessä uuden, paremmin oppilaan tarpeisiin sopivan säestyksen.

Viimeiset vinkit

Alkaessani perehtyä aiheeseen ensimmäinen ajatukseni oli, että minäpä nyt vaan nopeasti kirjaan ylös hyvät vaihtoehdot klassisen laulun säestyksiin. Asia ei kuitenkaan ollut niin yksinkertainen. Sinänsä toimivien säestyssovellusten ongelmaksi muodostuu helposti se, ettei oppilaalla ole mahdollisuutta hommata kaikkia mahdollisia, varsinkaan maksullisia sovelluksia. Toisaalta opettajan on usein mahdotonta tai työlästä saada sovelluksen säestystausta jaettua oppilaalle. Ymmärrettävästi sovellusten kehittäjät haluavat suojata tuotoksensa, eivätkä anna niitä kaikkien käyttöön maksutta.

Valitettavasti en ole keksinyt yhtä pomminvarmaa tapaa saada helposti oppilaan kuultavaksi mikä tahansa säestys. Opettajalla on hyvä olla valikoima erilaisia konsteja, joista voi valita sopivimman tavan toteuttaa säestys niillä resursseilla, mitä kulloinkin on käytössä. Tärkeintä on, että jonkinlainen säestys saadaan oppilaalle saakka kuultavaksi. Paras säestys on kuunneltu säestys ja säestys, jonka kanssa on oikeasti harjoiteltu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *