MUSE-hankkeen loppujulkaisu
Aikavälillä 1.3.2021–28.2.2023 toteutettu MUSE-hanke on nyt tullut päätökseen. Olemme tehneet hankkeen toimenpiteistä ja tuotoksista koosteen, joka toimii samalla hankkeen loppujulkaisuna. Mielenkiintoisia lukuhetkiä!
Kiitämme samalla kaikkia asianosaisia kuluneesta kahdesta vuodesta, ja toivotamme onnea ja menestystä etäteknologioiden ihmeellisessä maailmassa!
MUSE-hankkeen loppuseminaari
MUSE-hankkeen loppuseminaari järjestettiin musiikkikasvatusteknologian koulutustapahtuma TeknoDidan yhteydessä Oriveden Kampuksella 3.–5.2.2023. Tapahtumassa esiintyneiden keynote-puhujien esitykset sekä MUSE-hankkeen järjestämien työpajojen materiaalit on nyt julkaistu TeknoDida 2023 -tapahtumasivulla. Myös esitysten videotallenteet löydät samalta sivulta. Näihin kannattaa tutustua!
OOMC – kaikille avoin musiikkikampus verkossa
Open Online Music Campus (OOMC) on Suomalaisen musiikkikampuksen verkkosivusto, jonka sisällön tuottavat kampuksen opiskelijat ja opettajat sekä eri hankkeiden toimijat.
Suomalainen musiikkikampus on Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian muodostama musiikin, tanssin ja soveltavan taiteen kehittämisyhteisö.
MUSE-hanke
MUSE-hankkeen projektiryhmä tuottaa jatkuvasti uutta sisältöä musiikin etäopettamisen, etäesittämisen ja etätuottamisen tueksi. Uutta sisältöä julkaistaan koko hankkeen ajan eli maaliskuusta 2021 helmikuuhun 2023.
Musiikkipedagogit
Jyväskylän ammattikorkeakoulun Musiikkipedagogi (ylempi AMK) -tutkinnon opiskelijat tuottavat sisältöä mm. musiikkiteknologiaan sekä pelilliseen ja leikilliseen oppimiseen liittyen. Uusia artikkeleita julkaistaan vähintään kahdesti vuodessa.
Tuoreimmat artikkelit
MUSE-hanke
-
Musiikkiammattilaisen mukana kulkeva työasema 3/3
”Teknologian käyttäminen edistää musiikin oppimista.” Pedagoginen näkökulma Voidakseni kirjoittaa teknologia-avusteisesta musiikin oppimisesta, oivalsin olevan tarpeellista yrittää määritellä myös asiaa teoreettisesta näkökulmasta. Viitekehykseksi avaan termejä pedagogiikka, andragogiikka ja heutagogia, jotka kokemukseni mukaan auttavat hahmottamaan myös käänteistä oppimista, käänteistä luokkahuonetta sekä käänteistä arviointia, ja jotka liittyvät suoraan teknologian käyttämiseen oppimisen tukena. Käsitteistä yleisesti Pedagogia Andragogia Heutagogia opettaja
-
Musiikkiammattilaisen mukana kulkeva työasema 2/3
Video on tärkeä pedagoginen työkalu, johon aina liittyy myös ääni. Siksi tässä artikkelissa käsitellään molempia. Aluksi käydään läpi muutamia keskeisiä äänen tallentamiseen liittyviä käsitteitä. Videon tekemistä käsitellään matalan kynnyksen vaihtoehtoja pohtien ja sopivia lisävarusteita suositellen. Yleistä äänestä ja sen tallentamisesta Musiikkia voidaan luoda digitaalisilla instrumenteilla suoraan digitaalisiksi tallenteiksi. Tämän artikkelin fokuksessa on kuitenkin analogisen äänilähteen
-
Katsaus Youtuben musiikinopetussisältöihin
Tiesin tehneeni virheen lupautuessani tarkistelemaan kaikkea sitä, mitä voidaan mieltää musiikinopetusmateriaaliksi Youtubessa. Näin sieluni silmin kaikki määrittelyongelmat, laatukriteeristön vakiinnuttamisen ongelmat, tiedonhallintaongelmat sekä algoritmien ja klikkiansojen seassa soljumisen haasteet. Minulla oli kuitenkin jonkin verran musiikkilinkkejä jo entuudestaan tallennettuna, päätin aloittaa niistä ja katsoa mihin päädyn. Eri kanavien kategorisoinnin alkuperäinen suunnitelmani tyssäsi siihen, kun tajusin että eri
-
MUSE-hankkeen LoLa-testien löydökset
Tämä artikkeli kokoaa yhteen LoLa-laitteiston käyttöön liittyviä havaintoja, jotka on tehty MUSE-hankkeen aikana toteutetuissa testitilanteissa, koulutuksissa ja esityksissä. Matalan latenssin ratkaisujen työpaketin koonnista löydät näppärästi LoLa:an liittyvät muut artikkelit, joiden avulla ymmärrystä seuraavassa esitetyistä asiakokonaisuuksista voi syventää. Lue lisää (LoLa): https://www.oomc.fi/tag/lola/ Kokemuksia kentältä LoLa:n käyttäminen on hyvin sujuvaa kun se toimii! Silloin kun yhteyttä ei
-
Matalan latenssin ratkaisut: UltraGrid
UltraGrid on matalan latenssin vuorovaikutusteknologia, joka on erikoistunut korkealaatuisen videokuvan siirtämiseen tietoverkoissa kahdenvälisesti. UltraGridin avulla voi siirtää videokuvan lisäksi myös hyvälaatuista ääntä, mutta MUSE-hankkeen ja yhteissoiton näkökulmasta riittävän matalaan latenssiin ratkaisulla ei välttämättä päästä. UltraGrid on ilmainen vapaan lähdekoodin sovellus, ja se on saatavilla Linuxille, macOS:lle ja Windowsille. UltraGridin nykymuoto on kehitetty samannimisen tutkimusprojektin perustalle,
-
Yhteissoittoa MIDIn välityksellä: Internet MIDI
Aikaisemmissa artikkeleissa olemme esitelleet ja vertailleet sovelluksia, jotka mahdollistavat yhteissoiton netissä mahdollisimman pienellä latenssilla. Tällä tavalla esim. etäsoittotunnin pitäisi onnistua hieman paremmalla äänenlaadulla ja latenssilla kuin esim. Zoomissa tai Teamsissa. Entä jos molemmat osapuolet soittavat MIDI-koskettimistoa – digipianoa tai syntetisaattoria, onnistuisiko yhteissoitto lähettämällä pelkkää MIDI-signaalia netissä? Testasin TimeWarp Technologiesin sovellusta Internet MIDI, jolla voi yhdistää
-
Soundslice – opetusalusta videoon synkronoiduille nuoteille
Soundslice on soitonopettajalle tarkoitettu alusta, jonka avulla on helppo yhdistää ja synkronoida nuottikuva videoon tai audioraitaan. Videot voivat olla omia sekä puhetta että soittoa sisältäviä opetusvideoita, tai videona/ääniraitana voi käyttää vaikkapa jonkin kappaleen konserttitaltiointia tai levyversiota. Lue lisää (Soundslice): https://www.soundslice.com/ Soundslice toimii suoraan selaimessa, joten sitä varten ei tarvitse ladata tai asentaa mitään sovelluksia. Nuotit
Musiikkipedagogit
-
Appeja puhallinsoittajan itsenäisen opiskelun tueksi
Useilla oppilaillani lopahti into soittamiseen tai kotona harjoitteluun koronan aikana. Toki oli niitäkin, joita itsenäinen opiskelu ja ruudun kautta tuleva soittotunti innosti harjoittelemaan enemmän kotona ja soittotunneillakin saatiin enemmän aikaiseksi, kuin mitä normaaleilla lähisoittotunneilla oltiin koskaan saatu. Pahimman koronan aikana itse keskittyi vain soittotuntien läpiviemiseen etäyhteyksin, kun ei ollut oikeastaan mitään tietoa oheissovelluksista, joita olisi
-
Viulunsoiton opiskelu eri sovelluksilla
Digitalisaatio on luonut paljon mahdollisuuksia myös musiikin opettamisen ja oppimisen saralla. Musiikin etäopetuksen kurssin lopputyönä päätin selvittää, millaisia mahdollisuuksia viulunsoiton itsenäiseen oppimiseen ja etäopiskeluun on ja kuinka toimivia nämä eri vaihtoehdot käytännössä ovat. Vertasin keskenään Tonestro– ja Trala-sovelluksia. Tonestro Ensimmäisenä päätin kokeilla Tonestro-sovellusta. Viulun lisäksi kyseinen sovellus löytyy myös monelle puhallinsoittimelle ja se on saatavana
-
Karaoketaustat laulunopetuksessa
Karaoke on tunnetusti suomalaisten kansanhuvia. Karaoketaustojen käytöstä voi olla myös iso apu laulunopetuksessa ja erityisesti silloin jos laulua opetetaan etäyhteyksin. Ilmaisia karaoketaustoja löytyy runsaasti YouTubesta, mutta jos suomenkielisiä kappaleita haluaa laulaa niin täytyy turvautua karaokesovelluksiin kuten esimerkiksi Singaan. Mikäli lyriikkavideolle ei ole tarvetta, voi hyödyntää myös Spotifysta löytyviä karaoketaustoja. Karaoketaustojen hyödyt Kaikista lauluista ei ole
-
Kumpi on nopeampi, Parker vai Brecker?
Rytmimusiikin instrumenttiopiskelun tueksi on tapana tehdä läjäpäin transkriptioita omien idolien ja eri tyylilajien parhaimpien muusikoiden soitosta. Erityisesti improvisoidut soolot ovat olleet transkriptiotoimen ykkösenä muusikkosukupolvesta toiseen. Niiden kuunteleminen, kirjoittaminen ja harjoittelu nähdäänkin poikkeuksetta musiikillisen improvisoinnin kompetenssin saavuttamisen kivijalkana. Johdanto Tämän blogikirjoituksen tehtävä on kolmiosainen. Ensimmäiseksi nostetaan esiin Rasmus Tammikin Pro Gradu -tutkielman Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa:
-
Aggregaatista sähköä vai musiikkia?
Moni voi olla kokenut musiikin laittaja Spotifyhin, iTunesiin tai muihin kansainvälisiin musiikkikauppoihin. Joillakin asia voi olla taas alkutaipaleella ja mietinnässä miten sinne saa laitettua omaa musiikkia ja mitä se vaatii. Itse en ole koskaan tarvinnut laittaa musiikkia musiikkikauppoihin, joten ryhdyin pohtimaan asiaa. Jotta musiikkia saa kansainvälisiin kanaviin, tarvitsemme väliin joko levy-yhtiön, tai jos sinulla ei
-
Nuotti – paperi vai digi?
Olin pitkään miettinyt, että olisiko minun fiksua siirtyä orkesterissa käyttämään nuotteja diginä. Monesti juuri se tietty stemma puuttui, kun en soittanutkaan bassoklarinettia vaan b-klarinettia muiden soittajien poissaollessa. Seuraavissa kappaleissa siis pohdintoja hyödyistä ja mahdollisista haitoista. Ensin kuitenkin hieman minusta ja mietteistä aikaa ennen nykyisiä laitteita ja arjen apuja. Kun älypuhelimet ja muu nykyaikainen tekniikka teki
-
Testissä a cappella -sovellukset Androidille
Somea vähänkin selannut ei ole voinut välttyä eri käyttäjien a cappella -lauluvideoista. Tähän mennessä kaikki näkemäni videot on kuitenkin tehty iOS-käyttöjärjestelmän sovelluksella Acapella (josta löytyy täältäkin artikkeli: https://www.oomc.fi/2020/05/acapella-yhteisollista-musiikin-tekemista-ja-vertaisoppimista/). Olen itse, muusikkona hieman poikkeuksellisesti, periaatteellisesti Android-käyttäjä ja toivonut, että Acapella olisi ladattavissa myös Androidille. Edellä mainitussa artikkelissa kerrotaan että näin olisi, mutta Play Kauppa ilmoittaa ettei