Musatossut

Musatossut-projektissa tartutaan monialaisesti lasten kokonaisvaltaiseen kehitykseen, oppimiseen ja hyvinvointiin musiikin, tanssin ja liikkumisen keinoin.

Projektin myötä kasvattajien valmiudet hyödyntää musiikkia ja musiikkiliikuntaa luonnollisena osana arkea paranevat, mikä edistää lasten osallisuutta, hyvinvointia ja oppimisen valmiuksia.

Pikalinkit tämän sivun sisältöön

Musatossut-projekti

Musatossut-tiimi

Toteutusaika

Projektin toteutusaika on 1.9.2024–31.1.2027.

Toteuttajat ja rahoitusohjelma

Projektin päätoteuttajana toimii Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Osatoteuttajina ovat Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia ja Itä-Suomen yliopisto.

Projekti on ESR+ -rahoitettu (Euroopan sosiaalirahasto plus, 2021–2027).

Projektin tausta ja päätavoitteet

Lasten ja nuorten oppimisen vaikeudet ovat lisääntyneet viime vuosina. Myös oppimistulokset ovat laskeneet. On tärkeää tunnistaa tuen tarve ja ottaa puheeksi lasten kohtaamat haasteet, jotta paras mahdollinen tuki voitaisiin aloittaa jo ennen kouluikää.

Musiikki ja liikkuminen tutkitusti edistävät lasten oppimisen ohessa myös kielellisiä, kognitiivisia sekä sosiaalisia valmiuksia ja lisäävät kokonaisvaltaisesti hyvinvointia.

Musatossut-projektilla on kolme päätavoitetta:

  1. Musiikkiliikunnallisten menetelmien ja työkalujen kehittäminen. Projektin aikana kehitetään musiikkia ja liikkumista yhdistäviä inklusiivisia menetelmiä ja työkaluja alle kouluikäisten kanssa toimiville aikuisille.
  2. Lasten havainnointi ja osallisuus. Projektin aikana kerätään tietoa lasten kokemuksista ja osallisuudesta ja havainnoidaan motorisia taitoja.
  3. Tietouden edistäminen. Projektin aikana edistetään tietoutta musiikin ja liikkumisen vaikutuksista lasten oppimiselle, hyvinvoinnille ja kokonaisvaltaiselle kehitykselle.
Avaa projektin tarkempi kuvaus tästä

Lasten ja nuorten oppimisen vaikeudet ovat lisääntyneet viime vuosina ja oppimistulokset ovat laskeneet. Tiedetään myös, että perhetausta vaikuttaa enenevässä määrin osaamistuloksiin. Tuen tarpeen tunnistaminen, lapsen haasteiden esiin nostaminen ja tuen aloittaminen on tärkeää jo ennen kouluikää.

Sekä musiikki, liikkuminen että tanssi edistävät lasten kokonaisvaltaista kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Niiden tulisi kuulua olennaisesti kaikkien lasten arkeen alusta saakka. Huolta kuitenkin aiheuttavat mm. lasten ja nuorten vähäinen liikkuminen, merkittävästi vähentynyt musiikin harrastaminen, sekä epätasainen osallisuus näistä kriittisessä kehityksen vaiheessa.

Musatossut -hankkeessa tartutaan monialaisesti lasten hyvinvoinnin, oppimisen, osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseen kehittämällä taidepedagogista toimintakulttuuria varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisten lasten parissa. Hankkeessa kehitetään, pilotoidaan ja testataan musiikkia ja liikkumista – kuten tanssia – yhdistäviä arkipedagogisia menetelmiä ja työkaluja, jotka ovat inklusiivisesti ja helposti otettavissa osaksi varhaiskasvatus- ja esiopetuspäivää ilman kasvattajien aiempaa musiikki- tai liikuntataustaa. Lisäksi hyödynnetään arviointimenetelmiä, joiden avulla voidaan tunnistaa varhaisessa vaiheessa tukea tarvitsevat lapset, ja sen myötä tukea mm. motoristen taitojen kehitystä osuvilla ja motivoivilla menetelmillä.

Kehitystyön tuloksena hankkeessa tuotetaan kaikkien saatavilla oleva menetelmä- ja materiaalipaketti, sekä perehdytetään varhaiskasvatusikäisten lasten parissa työskenteleviä kasvattajia valtakunnallisesti menetelmien ja materiaalien käyttöön. Materiaaleissa huomioidaan erikieliset käyttäjät.

Hankkeen toteuttavat Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian sekä Itä-Suomen yliopiston asiantuntijat, jotka tekevät monialaista kehitystyötä musiikin, tanssin, musiikkiterapian, liikkumisen edistämisen ja soveltamisen, sekä motoristen taitojen kehityksen ja motorisen tuen tarpeen näkökulmista.

Hankkeen myötä varhaiskasvatus- ja esikouluikäisten lasten kanssa työskentelevillä kasvatusalan ammattilaisilla on aiempaa merkittävästi paremmat valmiudet ja mahdollisuudet havainnoida lasten motorisen tuen tarvetta, ja edistää kaikkien lasten osallisuutta, hyvinvointia ja oppimisen valmiuksia musiikillisilla, tanssillisilla ja liikunnallisilla menetelmillä.

Tietosuojaseloste

Musatossut-projektin tietosuojaselosteen löydät täältä: https://www.jamk.fi/fi/media/41933 (200 KB PDF-tiedosto)

Musatossut-projektin toteutuksesta vastaavat päätoteuttajan ja osatoteuttajien asiantuntijat, joiden toimintaa johtaa projektipäällikkö. Heidän tukenaan toimii alan valtakunnallisista asiantuntijoista ja vaikuttajista koottu ohjausryhmä.

Musatossut-asiantuntijatiimi
Musatossut-asiantuntijoiden suunnittelupäivä Jyväskylässä.

Asiantuntijat

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

  • Piritta Asunta, johtava asiantuntija
  • Katriina Hyvönen, vanhempi tutkija, Musatossut-projektin projektipäällikkö
  • Anna Järvinen, asiantuntija (viestintä)
  • Riikka Karvonen, asiantuntija (musiikki)
  • Anette Mehtälä, tutkimuskoordinaattori
  • Sami Sallinen, asiantuntija (musiikki)
  • Heidi Syväoja, vanhempi tutkija
  • Tiina Takkinen, asiantuntija (musiikki)
  • Iikka Tarukannel, TKI-talouskoordinaattori

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia

  • Hanna Kupari, asiantuntija (musiikki)
  • Anne-Mari Kuusisaari, asiantuntija (musiikki)
  • Pipsa Pilkkakangas, asiantuntija (tanssi)

Itä-Suomen yliopisto

  • Susanna Iivonen, asiantuntija (LitT, dos., yliopistonlehtori, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto)

Ohjausryhmä

  • Riikka Ahokas, apurahatutkija, jatko-opinto-oikeus (Jyväskylän yliopisto, Musiikin, taiteen ja kulttuurintutkimuksen laitos)
  • Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori (Taideyliopisto, Teatterikorkeakoulu)
  • Eino Havas, tulosalueen päällikkö (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Likes)
  • Sari Havu-Nuutinen, osastonjohtaja (Itä-Suomen yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto)
  • Antti Hieta, rahoitusasiantuntija (Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus)
  • Minna Huotilainen, kasvatustieteen professori (Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden osasto)
  • Jarmo Kivelä, koulutuspäällikkö (Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia, Musiikki ja tanssi)
  • Tanja Linnavalli, yliopistonlehtori (Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden osasto)
  • Kare Norvapalo, päällikkö (TKI, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, HYVI T&K)
  • Laura Ortju, varalla Venla Eirola, Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden koordinaatio -hankkeen edustaja (Opetushallitus)
  • Irja Seppänen, varhaiskasvatusjohtaja (Joensuun kaupunki)
  • Tuija Tammelin, johtava asiantuntija (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Likes)
  • Anna Tolonen, puheenjohtaja (Oulun yksityiset päivähoitajat ry)
  • Paula Turkkila, tulosalueen päällikkö (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Musiikki)

Kysyttävää? Ota yhteyttä projektipäällikköön!

Katriina Hyvönen
vanhempi tutkija
Kuntoutus- ja sosiaalialan instituutti, Hyvinvointi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
+358505170986
etunimi.sukunimi@jamk.fi