Osaamistavoite
Musiikin digitaalisen liiketoimintaympäristön työelämätaidot (5 op) -opintojakson tavoitteena on tuottaa opiskelijalle perehdytys muusikon työn…
- osaamisen tunnistamiseen,
- verkostojen rakentamiseen,
- oman osaamisen tuotteistamiseen,
- myyntiin ja markkinointiin sekä
- digitaalisiin toimintaympäristöihin.
Rakenne
Opintojakso koostuu neljästä teemasta:
- Oman osaamisen tunnistaminen ja uusien verkostojen rakentaminen
- Henkilöbrändäys, oman osaamisen myynti ja markkinointi
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, oman osaamisen tuotteistaminen
- Digitaalisten kanavien hyödyntäminen oman osaamisen markkinoinnissa, sosiaalinen media ja sisällöntuotanto

Toteutus
Opintojakso toteutetaan viitenä etätyöpajapäivänä sekä aiheeseen orientoivana ennakkotehtävänä.
Opintojakson aineisto on koottu alla olevaan dokumenttiin
Alla olevat aineistot on lisensoitu seuraavalla käyttöluvalla: CC BY 4.0
Opintojakson aineisto:
- Musiikin_digitaalisen_liiketoimintaympariston_tyoelamataidot_5_op_Kiviranta_ja_Shemeikka.pdf (12 MB PDF)
Ennakkotehtävä
Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat lyhyen (yksi vuosi) ja pitkän aikavälin (viisi vuotta) tavoitteesi oman osaamisesi kehittämisessä?
- Mitkä ovat merkittävimmät verkostosi joita hyödynnät nyt ja tulevaisuudessa oman osaamisesi kehittämisessä? Nimeä 2–5 sinulle tärkeintä verkostoa.
Työpaja 1
Oman osaamisen tunnistaminen ja verkostoituminen
Sisältö:
- Aloitus ja yhteenveto ennakkokyselystä
- Opit ja tärkeitä nostoja LookOut-hankkeesta, keskustelu
- Oman osaamisen kuvaamisen harjoitus; itsenäinen ja keskustelu
- Uusien verkostojen kuvaamisen harjoitus; itsenäinen ja keskustelu
- Yhteenveto ja next steps
Työpaja 2
Oman osaamisen markkinointi ja brändääminen
Sisältö:
- Alustus; päivän teemat ja agenda
- Vierailija Katariina Sorsa, CEO (Northsound)
- Oman osaamisen myynti & markkinointi; pitchaaminen
- Pitchaustehtävä
- Mikä on henkilöbrändi ja mistä muusikon henkilöbrändi muodostuu?
- Henkilöbrändin rakennusvaiheet; Topstar-malli
Työpaja 3
Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, asiakaslähtöisyys
Sisältö:
- Alustus; päivän teemat ja agenda
- Vierailija Petrikki Tukiainen (K–S Yritysidea)
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- Asiakaslähtöisyys ja oman liikeidean kehittely
Työpaja 4
Muusikon oman osaamisen myynti ja markkinointi, sosiaalinen media
Sisältö:
- Alustus: päivän teemat ja agenda
- Sosiaalisen median hyödyntäminen muusikon henkilöbrändäyksessä; tavoitteet, kohderyhmät ja sisällöntuotanto
- Vierailija Lotta Virkkunen, viulisti
- Keskusteluajoista sopiminen 19.2. luennolle
Työpaja 5
Yksilöohjaus: henkilökohtaiset keskusteluajat
Jokaisella mahdollisuus keskustella omasta tuotteesta, liikeideasta,
brändi-/somesuunnitelmasta, verkkosivujen tekemisestä tms. projektista/hankkeesta, jota koulutuksen seuraavassa vaiheessa (Työelämäpilotti) työstetään.
Koulutus on rahoitettu Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineellä (RRF), joka on EU:n elpymisvälineen (Next Generation EU) suurin ohjelma. Rahoituksen on myöntänyt Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

