Musiikin digitaalisen liiketoimintaympäristön työelämätaidot

Osaamistavoite

Musiikin digitaalisen liiketoimintaympäristön työelämätaidot (5 op) -opintojakson tavoitteena on tuottaa opiskelijalle perehdytys muusikon työn…

  • osaamisen tunnistamiseen,
  • verkostojen rakentamiseen,
  • oman osaamisen tuotteistamiseen,
  • myyntiin ja markkinointiin sekä
  • digitaalisiin toimintaympäristöihin.

Rakenne

Opintojakso koostuu neljästä teemasta:

  1. Oman osaamisen tunnistaminen ja uusien verkostojen rakentaminen
  2. Henkilöbrändäys, oman osaamisen myynti ja markkinointi
  3. Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, oman osaamisen tuotteistaminen
  4. Digitaalisten kanavien hyödyntäminen oman osaamisen markkinoinnissa, sosiaalinen media ja sisällöntuotanto
opintojakson rakenne
Musiikin digitaalisen liiketoimintaympäristön työelämätaidot (5 op) -opintojakson rakenne.

Toteutus

Opintojakso toteutetaan viitenä etätyöpajapäivänä sekä aiheeseen orientoivana ennakkotehtävänä.

Opintojakson aineisto on koottu alla olevaan dokumenttiin

Alla olevat aineistot on lisensoitu seuraavalla käyttöluvalla: CC BY 4.0

Opintojakson aineisto:

Ennakkotehtävä

Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mitkä ovat lyhyen (yksi vuosi) ja pitkän aikavälin (viisi vuotta) tavoitteesi oman osaamisesi kehittämisessä?
  2. Mitkä ovat merkittävimmät verkostosi joita hyödynnät nyt ja tulevaisuudessa oman osaamisesi kehittämisessä? Nimeä 2–5 sinulle tärkeintä verkostoa.

Työpaja 1

Oman osaamisen tunnistaminen ja verkostoituminen

Sisältö:

  • Aloitus ja yhteenveto ennakkokyselystä
  • Opit ja tärkeitä nostoja LookOut-hankkeesta, keskustelu
  • Oman osaamisen kuvaamisen harjoitus; itsenäinen ja keskustelu
  • Uusien verkostojen kuvaamisen harjoitus; itsenäinen ja keskustelu
  • Yhteenveto ja next steps

Työpaja 2

Oman osaamisen markkinointi ja brändääminen

Sisältö:

  • Alustus; päivän teemat ja agenda
  • Vierailija Katariina Sorsa, CEO (Northsound)
  • Oman osaamisen myynti & markkinointi; pitchaaminen
  • Pitchaustehtävä
  • Mikä on henkilöbrändi ja mistä muusikon henkilöbrändi muodostuu?
  • Henkilöbrändin rakennusvaiheet; Topstar-malli

Työpaja 3

Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, asiakaslähtöisyys

Sisältö:

  • Alustus; päivän teemat ja agenda
  • Vierailija Petrikki Tukiainen (K–S Yritysidea)
  • Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
  • Asiakaslähtöisyys ja oman liikeidean kehittely

Työpaja 4

Muusikon oman osaamisen myynti ja markkinointi, sosiaalinen media

Sisältö:

  • Alustus: päivän teemat ja agenda
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen muusikon henkilöbrändäyksessä; tavoitteet, kohderyhmät ja sisällöntuotanto
  • Vierailija Lotta Virkkunen, viulisti
  • Keskusteluajoista sopiminen 19.2. luennolle

Työpaja 5

Yksilöohjaus: henkilökohtaiset keskusteluajat

Jokaisella mahdollisuus keskustella omasta tuotteesta, liikeideasta,
brändi-/somesuunnitelmasta, verkkosivujen tekemisestä tms. projektista/hankkeesta, jota koulutuksen seuraavassa vaiheessa (Työelämäpilotti) työstetään.

Koulutus on rahoitettu Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineellä (RRF), joka on EU:n elpymisvälineen (Next Generation EU) suurin ohjelma. Rahoituksen on myöntänyt Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

NextGenerationEU-logo
Jotpa-logo