Opettava pelisovellus Intonatio tukee sävelpuhtauden harjoittelua

Tarkan sävelpuhtauden kuuleminen ja puhdas laulu tai soittotaito vaatii yleensä harjoittelua. Puhtaassa soitossa ei ole kyse pelkästä ”korvasta”, vaan soiton intonaatioon vaikuttavat monet asiat.

Viulunsoittoa opettaessa olen miettinyt sävelpuhtauden oppimisen haasteita, ja sitä kuinka sävelpuhtaus soitossa saattaa kokea ailahduksia. Toivoin löytäväni helppokäyttöisen, tehokkaan ja ilmaisen sovelluksen tukemaan intonaation harjoittelua. Kahlasin läpi lukuisia ”korvatreeni” sovelluksia ja pelejä; kokeilin myös maksullisia pelejä. Usea sovellus tuntui tylsältä. On monenlaista sovellusta ja peliä tarjolla, aivan yksinkertaisesta asteikonkuuntelusta lähtien. Monet ”korva-harjoitteet” ovat laajemmin musiikin hahmottamisen tukemiseen suunniteltuja. Kaikissa läpikahlaamissani varmasti pääsee oppimaan jotakin.

Intonatio

Valitsin esittelyn kohteeksi Intonatio-pelisovelluksen, jossa yhdistyivät helppokäyttöisyys ja keskittyminen ainoastaan intonaation harjoitteluun. Valitsin tämän myös siksi ettei peli jäänyt ainoastaan yhden harjoituksen sovellukseksi vaan intonaatiota harjoitellaan monipuolisesti ja sovellus on systemaattisesti rakennettu tukemaan etenemistä.

Intonatio-intonaatiosovellus
Oppitunti- ja pelivalikko

Sovelluksen avautuessa voi vailita espanjan- tai englannin kielen. Englannin kielen valittuani avautuu selkeä oppitunti-, peli ja audio1- kuunteluvalikko. Yläkulman kysymysmerkin takaa annetaan ohjeita sovelluksen käyttämiseen ja perustellaan intonaation oppimisen tarpeellisuutta. Sovellus on suunniteltu niin, että Lesson 1 -harjoituksen jälkeen voi pelata Games 1 -peliä. Toisen oppitunnun Lesson 2 jälkeen pelataan Games 2 jne. Audio-valikossa voi harjoitella kuuntelemaan sointumerkkejä klikkailemalla puhdasta sointuharmoniaa, viritystasoa voi vaihdella ja valita.

Lesson 1 sisältää kahden soivan äänen sävelkorkeuden tunnistamisen harjoittelua pianolla soitettuna. Pelaaja voi harjoitella intonaatiota kolmella eri sävelkorkeuden tasolla. Ensimmäisen oppitunnin jälkeen voi palata päävalikkoon ja lähteä pelaamaan Game 1. Mikäli peli ei vielä suju hyvin, voi palata takaisin harjoittelemaan tai pelata uudelleen.

Intonatio-intonaatiosovellus
Game 1, pelissä tunnistetaan kahden peräkkäin soivan sävelen suhdetta. On valittava kolmeasta vaihtoehdosta onko toinen soiva sävel ylävireinen, puhdas/vireessä vai alavireinen.

Peli on tehty erittäin selkeäksi ja helpoksi hahmottaa. Nuolet ylös- ja alaspäin kuvaavat ylävireisyyttä sekä alavireisyyttä. Äänirauta on sävelpuhtauden merkkinä.

Lesson 2 tuo mukanaan haastetta lisää. Siinä pyritään pääsemään selville kahden samaan aikaan soivan sävelen vireestä. Game 2 peli testaa millä tasolla oppitunnin asia hahmotetaan. Pelien tulokset saa ajantasaisesti prosenttivastauksina 100% kaikki oikein.

Intonatio-intonaatiosovellus
Toisen oppitunnin tavoitteena on oppia kuulemaan samaan aikaan soivien sävelten intonaatiota.

Lesson 3 ja Game 3 harjoittavat intonaatiota edelleen tuoden harmonian mukaan tehtäviin. Jokaisessa pelissä on 24 kuuntelutehtävää.

Intonatio-intonaatiosovellus
Lesson 3
Intonatio-intonaatiosovellus
Game 3
Kokemuksia

Sovelluksen käyttö on helppoa. Visuaalisesti sovellus ei ole viihdyttävä, eikä se varmaan siihen pyrikkään. Sovellus on ennen kaikkea oppimisen tueksi suunnniteltu. Graafisen suunnitteluun voisi toki panostaa enemmän. Näytön yläosa on täyttynyt melko tiiviiksi ja näytön keskiosa ja alaosa ammottaa tyhjyyttä. Vaikuttaa siltä, ettei asiaan ole kiinnitetty huomiota. Toimiihan se noinkin. Negatiivisena pelikokemuksena on 2 ja 3 kenttien (lesson ja game) äänen voimakkuudet. Ilman kuulokkeita on vaikea kuulla puhdasta ääntä ja harmoniaa arvoitusäänen takaa, jäävät liian hiljaisiksi suhteessa sooloääneen. Puhaltimet erityisesti peittävät pianoa ja harmoniaa. Joutuu arvailemaan ja kuvittelemaan oikean kuulemisen tilalta. Lesson ja Game 1 ei ole tätä ongelmaa kun äänet soitetaan peräkkäin.

Pelillisyys

Tämä pelisovellus kallistuu enemmän sovelluksen, kuin pelin puolelle, vaikka prosenttien kerääminen tuo peliin oikeaa tavoittelemisen ja pelaamisen tunnetta. Pelillisyyttä löytyy selkeastä pelivalikosta, mutta aika yksinäistä pelaaminen on. Ei ole tietoa pelaako kukaan muu, ja millaisia tuloksia keskimääräsiesti pelistä saadaan. Olisi kiva jos pelissä olisi jotakin sosiaalisuutta, vaikka kannustusääni, peukku tai taputus. Peli ei houkuttele pelaajaa oikeen millään tavalla vaan pelaajalla täytyy olla oma motivaatio ja tarve harjoitella intonaatiota. Pelin kehittämisessä voisi pohtia innostavien elementtien lisäämistä. Peli on ennen kaikkea asiakeskeinen eikä viihdekäyttöön suunniteltu.

Kehitysehdotuksia

Uskon että peli voisi kehittyä pedagogisesti äänentasoja korjaamalla, graafisen suunnitelun ja ehkä värimaailmaa rikastamalla voisi tuoda vihtyvyyttä, mikä on peleille ominaista. Mikä tekee pelistä hyvän pelin? En tiedä, kun en pelaa juurikaan pelejä, mutta jonkinlaista stooria ja persoonaa kaipaan kuvaan. Asiallinen, kehittävä ja hyödyllinen on hyvä, mutta yhteyttä luova, huomiota puoleensa vetävä, värikkäämpi ja persoonallisempi versio olisi varmasti ainakin nuorisolle kiinnostavampi pelisovellus. Pienellä kehitystyöllä intonatio- pelisovellus voisi olla kehittävän lisäksi kiinnostava.

Lähteet: Intonatio-pelisovellus (www.intonatio.com)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *