Pandemian vaikutus pedagogisiin toimintatapoihin
Pandemia on vaikuttanut pedagogisiin toimintatapoihin alalla kuin alalla. Kokoontumisrajoitukset ja turvavälit auttoivat keksimään teknologia-avusteisia toteutuksia.
Aloitin soittotekniikkaoppituntien hybriditoteutukset opiskelijoitteni kanssa syksyllä 2020. Hybridiopetus tarkoittaa kuvassa näkyvää tilannetta, jossa kanssani on luokassa kolme opiskelijaa, ja loput osallistuvat Zoom-sovelluksen avulla verkossa. Vaikka alkuperäinen syy toteutukselle olivat kokoontumisrajoitukset, käytäntöä jatkaessa on käynyt ilmi oppimisen kannalta hyödyllisiä seikkoja.
Kun tapasimme koko porukalla samassa tilassa, harjoitusten yhtäaikainen tekeminen aiheutti kakofonian, jonka vuoksi tilanteesta tuli hankala tarkkaan tekemiseen keskittymisen kannalta.
Kun opiskelija osallistuu verkossa, hän voi sulkea mikrofonin, kokeilla ja tutkia rauhassa, avata sitten mikrofonin ja asettua kameran kuvakulma tarkasteltavaan yksityiskohtaan tarkennettuna palautetta varten.
Tämä toimintatapa sujuvoitti tekemistä, ja auttoi osallistujia näkemään ja kuulemaan yksityiskohtia tarkemmin. Luokassa olevia pystyin auttamaan kädestä pitäen. Olemme sopineet vuorot, milloin kukakin on luokassa kanssani ja milloin osallistuu verkossa. Toteutustapaa pohditaan ja kehitetään jatkuvasti.
Kansainvälistä verkko-opetusta Zoomin avulla
Alla oleva video on tallennettu New Time Music 2.0 -hankkeen Digi Café -vinkkikokoelmaan Facebookissa. Toteutukseen osallistui opiskelijoita Turusta, Oulusta, Tallinnasta, Rostockista, Oslosta ja Osakasta.
Tarkoituksena oli käyttää luokassa neljää kameraa, mutta toteutus jouduttiin improvisoimaan vain minuutteja ennen demon alkua uudelleen, koska kaksi kameraa oli teillä tietymättömillä. Minun piti ohjata monikamerakuvaa CamTwist-sovelluksella. Kun käytössä oli kaksi kameraa, tietokoneen HD-kamera ja Logitech Brio 4K, vaihdoin kuvakulmia Zoomin kautta. Elgato Stream Deck olisi varmasti erinomainen apuväline sujuvampaan kameratyöskentelyyn! Laitteeseen voi tehdä asetukset pikanäppäimille, jolloin nappulaa painaen kuvakulma vaihtuu helpommin ja varmemmin kuin valikkoja hiirellä selaten.

Ääniasetus oli High fidelity Music Mode stereona. Käytössä oli kolme Oktava-mikrofonia, yksi kullekin paikallaolijoista Mackie-äänikortin kautta tietokoneeseen yhdistettynä. Ääni kuului luokassa meille Genelec-kaiuttimista tietokoneen kuulokeliitännän kautta. Zoomin asetuksissa oli kaiunkumous (Echo Cancellation) päällä.
Lue lisää (New Time Music 2.0)
Hybridi vaiko monimuoto?
Hybridiopetus tarkoittaa opiskelua luokassa ja verkossa yhtä aikaa. Joskus sekoitetaan monimuoto ja hybridi keskenään.
Hybridi kuitenkin tarkoittaa aina yhtäaikaista toimintaa, kun monimuoto tarkoittaa useita erilaisia opiskelutapoja ja -toteutuksia.
Lue lisää (monimuoto-opiskelu):
Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2021). Opetus- ja koulutussanasto (OKSA), 2. laitos. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:10
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162845/OKM_2021_10.pdf




Timo Korhonen
ORCID-tunniste: 0000-0002-0082-2376