Kategoriat
Sähköisen oppimateriaalin tuottaminen

Sähköinen oppimateriaali

Keskustelu oppimateriaaleista kääntyy helposti painettujen oppikirjojen ja sähköisten oppimateriaalien vastakkainasetteluksi. Perinteisten kirjojen kannattajat leimataan usein yhteiskunnan teknologisen kehityksen jarrumiehiksi. Opetuksen digitalisoimista on puolestaan ajettu niin ahkerasti laitevarustelu edellä, että se on antanut aiheen syyttää uudistusmielisiä teknouskovaisiksi.

Vastakkainasettelu on turhaa, sillä oppimisprosesseissa on tilaa ja tarvetta sekä perinteisille oppikirjoille että sähköisille oppimateriaaleille.

Timo Tossavainen: Sähköinen oppimateriaali ei ole vain kirjan jatke
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1410059634016 (viitattu 7.4.2016)

Sähköisen oppimateriaalin käytön plussat
  • vaihtelu; oppimisen ja opetuksen tapojen monipuolistuminen
  • rentous; oppimisilmapiirin vapautuminen
  • opetuksen yksilöllistäminen; mahdollisuus huomioida oppijoiden…
    • oppimistyylit
    • työskentelytahti
    • valmiudet
    • kiinnostuksen kohteet
  • havainnollisuus (kuvat, videot, simulaatiot jne.)
  • kokemuksellisuus, toiminnallisuus
  • vuorovaikutteisuus
  • motivoivuus
    • välitön palaute oppimisesta
    • jopa itse työväline voi toimia motivaattorina
  • lisäarvo: tietoteknisten ja tiedonhakutaitojen kehittyminen

lähde: Sähköiset oppimateriaalit monipuolistavat oppimista ja opetusta
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2014/05/tiedote-2014-05-13-12-52-22-683485 (viitattu 7.4.2016)

Itse sähköisen materiaalin plussat
  • saatavuus
  • “kulumattomuus”
  • helppokäyttöisyys
  • monipuolisuus
  • materiaalin sisällön päivitysmahdollisuus

lähde: Tutkimus: sähköisen TVT-oppimateriaalin hyödyt oppikirjaa suuremmat
http://www.luma.fi/artikkelit/3220/tutkimus-sahkoisen-tvt-oppimateriaalin-hyodyt-oppikirjaa-suuremmat (viitattu 7.4.2016)

Perinteisen [painetun] oppikirjan miinukset
  • koko ja paino
  • kallis ja hidas jakelutie ja korkea kappalehinta
  • heikko päivitettävyys
  • tekstihaun mahdollisuus puuttuu
  • interaktiivisuuden puute

lähde: Huonoimmat perustelut sähköisen oppimateriaalin vastustamiselle
http://linja-aho.blogspot.fi/2012/12/huonoimmat-perustelut-sahkoisen.html (viitattu 7.4.2016)

Laitteisiin ja jakeluväylään panostamisen sijasta tarvitsisimme resursseja ennen kaikkea laadukkaan oppimateriaalisisällön tuottamiseen ja sen taitavaan käyttöön tähtäävien uudenlaisten opetus- ja oppimiskäytäntöjen luomiseen.

Timo Tossavainen: Sähköinen oppimateriaali ei ole vain kirjan jatke
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1410059634016 (viitattu 7.4.2016)

Pohdittavaksi
  • sähköisen oppimateriaalin miinukset?
  • perinteisen oppimateriaalin plussat?

Kirjoittanut Sami Sallinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *