Teknologian nopea kehitys ja parantunut saavutettavuus on demokratisoinut sisällöntuotantoa ennennäkemättömällä tavalla. Videotuotantoon – kuten musiikkituotantoonkin – tarvittavat välineet ovat aiempaa edullisempia, ja tuottavat aiempaa parempaa teknistä laatua suhteessa hankintahintaan. Tietoliikenneyhteyksien nopeutuminen ja nopeiden yhteyksien arkipäiväistyminen tarkoittavat, että nykyisin yhä usemmat meistä pystyvät tavoittamaan suurenkin kohdeyleisön liikkuvan kuvan muodossa – jopa reaaliaikaisesti. Valmiit videopalvelut ja -alustat, kuten YouTube, asettavat videoiden – ennalta tallennettujen tai reaaliaikaisten – tekemisen ja jakamisen kynnyksen niin matalalle, että lähes jokainen voi halutessaan ryhtyä tuottamaan videosisältöä verkkoon. Tässä artikkelissa käydään läpi livestriimauksen prosessia ilmaisen YouTube Live -palvelun näkökulmasta.
Pikalinkit artikkelin sisältöön
Käsitteitä ja toimijoita
Striimaus
Striimaus eli suoratoisto tarkoittaa äänen ja/tai videokuvan välittämistä tietoverkkojen välityksellä. Suoratoisto voi perustua valmiiseen ääni- ja/tai kuvamateriaaliin tai se voidaan tuotta reaaliaikaisena välittämällä esimerkiksi live-esityksen – kuten konsertin – ääntä ja kuvaa verkkoon.
Livestriimaus
Livestriimaus eli reaaliaikainen suoratoisto on striimauksen muoto, jossa ääntä ja videokuvaa lähetetään yleisölle reaaliaikaisesti suoratoistopalvelun kautta. Livestriimausta voidaankin verrata suoraan televisiolähetykseen, jonka alustana toimii antenni- tai kaapeliverkon sijaan tietoverkko.
Suoratoistopalveluita
Monet suositut sosiaalisen median alustat tarjoavat nykyisin livestriimausmahdollisuutta käyttäjilleen. Tunnetuimpia lienevät YouTube [Live], Facebook [Live] ja Instagram [Live] sekä erityisesti tietokonepelaajien suosima Twitch. Livestriimauspalveluiden konkareiksi voidaan lukea vuonna 2015 julkaistu Periscope (jonka Twitter osti ennen julkaisua, ja jonka toiminta ajettiin alas vuonna 2021) sekä YouTube, jonka suoratoistokokeilut alkoivat U2-yhtyeen konsertilla (2009), Barack Obaman puheella (2010) sekä Lontoon olympialaisilla ja Felix Baumgartnerin vapaapudotuksella avaruuden laidalta (2012). Tavallisten käyttäjien ulottuville YouTube-livestriimaus tuli vuonna 2013, jolloin ominaisuus avattiin henkilöllisyytensä vahvistaneille käyttäjille, joilla oli vähintään 1.000 tilaajaa. YouTube-livestriimaus mobiililaitteella tuli mahdolliseksi valikoiduille käyttäjille (aluksi vaatimuksena oli peräti 10.000 tilaajan määrä) vuonna 2017, joten varsin tuoreesta ”koko kansan” teknologiasta on kyse.
YouTube Live
Livestriimaus YouTubessa on mahdollista (tietokoneeseen kytketyllä) verkkokameralla, mobiililaitteella tai enkooderilla. Verkkokameran avulla striimattaessa kynnys pysyy matalana, koska käytännössä kaikissa kannettavissa tietokoneissa on sisäänrakennettu verkkokamera (engl. Webcam). Mobiililaitteissa kameroita on yleensä useampikin; tavallisesti ainakin etu- ja takakamera, joita voidaan käyttää striimaamiseen. Enkooderia voidaa puolestaan tarvita silloin kun halutaan jakaa näyttöä katsojille, striimata pelaamista ja/tai yhdistää tietokone ulkoisiin ääni- ja videolaitteisiin useiden kameroiden ja/tai mikrofonien hyödyntämistä varten. Pelistriimien lisäksi tämänkaltaisia tilanteita voivat olla mm. konsertit, konferenssit ja urheilutapahtumat.
Lue lisää (YouTube Live): https://www.youtube.com/howyoutubeworks/product-features/live/
Yleisiä edellytyksiä YouTube-livestriimaukselle
Jotta livestriimaus YouTubessa olisi ylipätään mahdollista, käyttäjän YouTube-kanavalla ei saa olla livestriimauksen rajoituksia viimeisen 90 päivän ajalta, ja tämän lisäksi kanavan tulee olla vahvistettu. Striimausrajoituksia voi seurata mm. YouTuben yhteisösääntöjen tai tekijänoikeuksien rikkomisesta sekä livestriimien päivittäisen enimmäisrajan ylittämisestä (jonka jälkeen livestriimausta voi yrittää uudelleen 24 tunnin kuluttua). Kanavan vahvistaminen tapahtuu puhelinnumeron ja puhelimeen lähetettävän vahvistuskoodin avulla. Vahvistetulle tilille voi ladata yli 15 minuutin mittaisia videoita, lisätä videoihin ja striimeihin omia ”kansikuvia” sekä valittaa tekijänoikeuksiin liittyvistä Content ID -vaatimuksista.
Ensimmäistä striimauskertaa seuraavat striimit käynnistyvät kuitenkin välittömästi ilman em. odottelua.
Lue lisää (Livestriimaus YouTubessa): https://support.google.com/youtube/topic/9257891?hl=fi&ref_topic=9257610
Livestriimaus tietokoneella ja verkkokameralla
Striimaus onnistuu varsin vaivattomasti tietokoneella ja siihen liitetyllä (tai kannettavan tietokoneen sisäisellä) verkkokameralla. YouTubeen striimattaessa ei edes erillistä enkooderisovellusta tai -laitetta tarvita.
Tietokoneen verkkoselaimen avulla toteutettava livestriimaus onnistuu vain Chrome 60- (tai uudempi) ja Firefox 53 (tai uudempi) -selaimella, joten avaa joko Chrome tai Firefox, ja kirjaudu YouTubeen omilla Google-tunnuksillasi. Hanki ilmaiset tunnukset, jos sinulla ei vielä ole niitä.
Varmista, että livestriimausominaisuus on aktivoitu YouTube-kanavasi asetuksissa: klikkaa kanavasi tunnusta (alkukirjain tai kuva) näytön oikeassa ylälaidassa, ja valitse ”Your Channel”, jonka jälkeen vasemmasta laidasta Settings > Channel > Feature eligibility > Intermediate features > Enabled.
Valitse Create (Luo) > Go Live (Aloita livelähetys):
Valitse, haluatko striimata heti (Right now) vaiko myöhemmin (Later date), ja klikkaa Start:
Valitse, haluatko käyttää verkkokameraa (Built-in webcam) vaiko striimaussovellusta (Streaming software), ja klikkaa Go:
Tietokoneesi voi tässä vaiheessa pyytää lupaa käyttää kameraa ja mikrofonia; valitse haluamasi kamera ja mikrofoni, ja klikkaa Allow:
Täytä striimisi taustatiedot, kuten striimin otsikko ja kuvausteksti, ja valitse striimillesi kategoria, kuten musiikki, koulutus tms. Tässä yhteydessä voit myös lisätä mm. YouTube-hakujen yhteydessä näkyvän ”kansikuvan” (engl. Thumbnail) striimillesi (kansikuvan suositeltu koko on 16:9-kuvasuhdetta noudattava 1280 x 720 pikseliä, ja tiedostoformaattina joko JPG, PNG tai GIF):
Täytä samassa yhteydessä myön muut striimin tiedot. Mikäli haluat, voit jo tässä yhteydessä liittää striimisi tallenteen valmiiseen soittolistaan (engl. Playlist). Myös yleisöön ja ikärajoihin liittyvät asetukset tehdään tässä. Huomaathan, että lapsille tehdyiksi merkityissä striimeissä tai videoissa on tiettyjä rajoituksia: niistä puuttuvat mm. kaikki monetisoinnin (personoidut mainokset, lahjoitukset, Super Chatit ja Super Stickerit) sekä vuorovaikutuksen (kommentointi, tykkäykset, notifikaatiot ja Live Chat) muodot, eikä niitä voi tallentaa soittolistalle tai edes katsoa kelluvassa ”Miniplayerissä”. Mikäli erityistä syytä ei ole, kannattaa siis valita ”No, it’s not made for kids”, jotta saat tarvittaessa kaikki haluamasi YouTuben ominaisuudet käyttöösi:
Seuraavalla välilehdellä pääset määrittelemään mm. Live Chat -ominaisuuksia: onko chat päällä, toistetaanko chat (striimistä automaattisesti tehtävän) videon yhteydessä, kuka voi lähettää viestejä, onko viestin lähettämistiheyttä säännelty jne.:
Lopuksi pääset määrittelemään striimin näkyvyyteen liittyviä asetuksia; tässä keskeisimpänä on valinta siitä, onko striimi yksityinen (Private, jolloin valitset käsin henkilöt, joille striimi näkyy), piilotettu (Unlisted, jolloin kuka tahansa linkin saanut näkee striimin) vaiko julkinen (Public, jolloin kuka tahansa voi katsoa striimiäsi). Tässä yhteydessä on myös mahdollista määritellä ajankohta, jolloin striimi alkaa – erityisesti silloin, kun et halua aloittaa striimiä välittömästi:
Kun kaikki asetukset on tehty, valitse Done aloittaaksesi striimauksen. Saat näkyviisi esikatselukuvan sekä striimisi keskeiset tiedot, jotka määrittelit edellisillä näytöillä. Viimeistele striimin käynnistys valitsemalla Go Live:
Voit myös kopioida jaettavan striimilinkin tässä yhtyeydessä klikkaamalla Share-painiketta:
Kun striimi on käynnissä, näet verkkoon välittämäsi kuvan (joka on alla olevassa kuvassa pikselöity). Vasemman yläkulman Live-symbolista näet, että olet ”suorassa lähetyksessä”, ja symbolin vierestä voit tarkkailla striimin kestoa sekä katsojien ja tykkäysten määrää. Jos aktivoit chat-ominaisuuden asetuksissa, voit osallistua chattiin, johon saat näkyviin joko kaikki viestit tai ”suosituimmat” (Top Chat) viestit. Näytön alalaidasta voit tarkkailla lähtevän äänen signaalitasoa, mykistää mikin ja kopioida jaettavan linkin striimiin. Edit-painikkeesta pääset muokkaamaan striimin asetuksia ”lennosta”, ja striimin lopettaminen tapahtuu End Stream -painikkeesta:
Kun olet lopettanut striimauksen, näet striimisi statistiikaan, ja saat välittömän mahdollisuuden muokata striimauksesta automaattisesti tehtyä tallennetta YouTuben omilla, yksinkertaisilla editointityökaluilla (Edit in Studio):
Löydät striimistäsi tehdyn videon myöhemmin oman YouTube-kanavasi Live-välilehdeltä:
Täällä voit mm. muokata videon otsikkoa ja kuvausta, kopioida linkin videon jakamista varten sekä poistaa videosi, jos niin haluat:
Lue lisää (Livestriimaus verkkokameralla): https://support.google.com/youtube/answer/9228389?hl=fi&ref_topic=9257984
Livestriimaus enkooderilla
Kun livestriimaus halutaan nostaa perustasolta seuraavalle, tarvitaan usein enkooderia. Enkooderi on joko sovellus tai fyysinen laite, jonka avulla on mahdollista mm. jakaa oman tietokoneen näyttöä tai lähettää livevideota pelattavasta pelistä. Enkooderin avulla on myös mahdollista yhdistellä useiden ulkoisten kuva- ja äänilaitteiden – kuten kameroiden ja mikrofonien – tuottamia signaaleja yhdeksi livelähetykseksi.
Kevyessä enkooderituotannossa hyödynnetään esim. ohjelmistoenkooderia, johon eri laitteista saapuvat kuva- ja äänivirrat yhdistetään, ja jonka sisältö striimataan verkkoon esim. videopalvelun toimittamaa striimausavainta (eli kertaluonteista koodia) hyödyntäen:
Astetta edellä kuvattua järeämmässä tuotannossa yhdistetään useita kuva- ja äänilähteitä (kuva- ja ääni)miksereillä fyysiseen enkooderilaitteeseen ennen striimin ohjaamista videopalveluun:
YouTube Live Verified -enkooderit
Seuraavat enkooderit täyttävät YouTuben määrittelemät kriteerit, joten ko. enkoodereita on suositeltavaa käyttää YouTubeen striimattaessa:
Ohjelmistoenkooderit | Laitteistoenkooderit | Mobiilienkooderit |
---|---|---|
AWS Elemental MediaLive | AirServer | AirServer |
Elgato Game Capture Software | AWS Elemental Live | Streamlabs |
Gamecaster | Epiphan Pearl 2 | Wirecast Go |
Melon-livestriimaussovellus | LiveU Solo | |
Open Broadcaster Software (”OBS”) | Nvidia | |
Restream | SlingStudio | |
Stage TEN | Teradek VidiU Go | |
Streamlabs | ||
Wirecast | ||
XSplit Broadcaster |
Livestriimaus YouTubeen OBS-enkooderin avulla
Käytämme alla olevassa esimerkissä ilmaista OBS Studio -ohjelmistoenkooderia (tekstissä lyhyesti muodossa ”OBS”).
Lataa ilmainen OBS Studio -ohjelmisto (Windows, macOS tai Linux) itsellesi: https://obsproject.com/
Jotta alla oleva prosessikuvaus saadaan pidettyä tiiviinä, oletuksena on, että käyttäjä hallitsee OBS-sovelluksen peruskäytön.
Lue OBS-aiheisia artikkeleita: https://www.oomc.fi/tag/obs/
Avaa OBS-sovellus, ja valitse Settings > Stream.
Valitse striimauspalveluksi YouTube – RTMPS ja palvelimeksi Primary YouTube ingest server. Voit yhdistää YouTube-tilisi valmiiksi OBS-sovellukseen (Connect Account), jolloin striimaukseen ei tarvita erillistä striimausavainta (Stream Key):
Kun valitset Connect Account (recommended) yhdistääksesi OBS-sovelluksen YouTube-tiliisi, sovellus pyytää kirjautumaan Google-tunnuksilla. Valitse haluamasi YouTube-tili, ja kirjaudu omalla salasanallasi:
Toimenpiteen jälkeen OBS-sovellus näyttää siihen yhdistetyn YouTube-tilin nimen:
Google ilmoittaa vielä siitä, että OBS-sovellus haluaa pääsyn Google-tilillesi (livestriimausta varten). Valitsemalla Continue annat luvan tähän:
Jos et halua yhdistää Google-tiliäsi OBS-sovellukseen, ja haluat käyttää striimikohtaista striimausavainta, valitse Use Stream Key (advanced), ja klikkaa Get Stream Key-painiketta:
Kun Google ja OBS on linkitetty toisiinsa (tai kun olet syöttänyt toimivan striimausavaimen paikalleen), voit aloittaa uuden livestriimin Manage Broadcast -painikkeesta ja siitä avautuvalta Create New Broadcast -välilehdeltä. Syötä tänne tarvittavat YouTube Liven striimaustiedot, jotka kuvattiin ylempänä tietokoneen ja verkkokameran avulla tapahtuvan livestriimauksen yhteydessä. Valitse lopuksi Create Broadcast (huomaathan, että jos valitset Create broadcast and start streaming, et saa jaettavaa striimilinkkiä itsellesi ennen striimin käynnistymistä):
Kun livestriimi on luotu, löydät sen Select Existing Broadcast -välilehdeltä. Pääset täältä YouTube-kanavallesi (Open YouTube Studio), josta mm. saat jaettavan linkin striimisi. Täältä voit myös aloittaa striimauksen (Select broadcast and start streaming):
Kun siirryt OBS-sovelluksesta YouTube-kanavallesi (Open YouTube Studio -painikkeesta), löydät valmistelemasi livestriimin Live-välilehdeltä, josta näet mm. striimin ajastuksen (Scheduled) ja striimin tyypin (tässä yhteydessä Streaming Software eli YouTuben ulkopuolisella striimaussoftalla toteutettu) sekä saat mahdollisuuden kopioida jaettavan linkin striimiisi (Get shareable link):
Kun striimi on käynnistetty OBS-sovelluksesta, saat eteesi nomaalin OBS-näkymän, jonka voit aina muokata mieleiseksesi. Näkymään tulee automaattisesti myös mahdollinen YouTuben kelluva chat-ikkuna. Kun haluat lopettaa striimauksen, paina Stop Streaming -painiketta:
Kun striimaus on päättynyt, tulee siitä tehty videotallenne normaalisti näkyviin YouTube-kanavasi Live-välilehdelle. Tallenteen päiväyksen yhteydessä oleva Streamed-teksti tarkoittaa, että kyseessä on aiemmin tehdyn livestriimin tallenne:
Lue lisää (YouTube-livestriimin luominen enkooderilla): https://support.google.com/youtube/answer/2907883?hl=fi&ref_topic=9257984
Voit halutessasi katsoa myös YouTuben tuottaman videotutoriaalin striimaamisesta enkooderin avulla:
Livestriimaus mobiililaitteella
Mobiililaitteen avulla toteutettu livestriimaus sopii ”vloggaamiseen” eli videoblogin toteuttamiseen sekä erilaisiin nopeisiin videopohjaisiin päivityksiin. Mobiililaitteet mahdollistavat luontevan livestriimauksen myös ulkotiloista ja yleisesti ”tien päältä”.
- Avaa YouTube-sovellus puhelimella tai tabletilla.
- Valitse oikeasta yläkulmasta ”Luo > Aloita live-lähetys”.
- Jos et ole vahvistanut tiliäsi, vahvista se toimimalla näytön ohjeiden mukaisesti.
Käyttäjän on täytettävä seuraavat ehdot voidakseen livestriimata mobiililaitteella:
- vähintään 50 tilaajaa (tai vähintään 1.000 tilaajaa*, jos käyttäjä on vähintään 17-vuotias, mutta suojaikärajaa nuorempi)
- mobiililaitteen käyttöjärjestelmä on uudempi kuin Android 5.0 (Android-laitteet) tai iOS 8.0 (iPhone tai iPad)
* Jos tilaajia on alle tuhat, YouTube voi rajoittaa mobiililivestriimien katsojamäärää, ja lisäksi arkistoidut livetriimit ovat oletuksena yksityisiä.
Lue lisää (Livestriimin luominen mobiililaitteella): https://support.google.com/youtube/answer/9228390
Pari sanaa tekijänoikeuksista
Sitä mukaa kun sisällöntuotanto ja sisällön jakaminen on helpottunut ja tullut lähes kaikkien ulottuville, ovat myös erilaiset tekijänoikeusloukkaukset arkipäiväistyneet. Muiden tuottamaa – ja tekijänoikeuksien suojaamaa – sisältöä yhdistellään nykyisin varsin huolettomasti omiin tuotoksiin, ja jopa jaetaan sellaisenaan vapaasti verkossa mm. erilaisten videopalveluiden (kuten YouTube) kautta. Syitä tähän voi olla monia: mm. tietämättömyys, välinpitämättömyys tai taustalla oleva taloudellisen hyödyn ja/tai julkisuuden tavoittelu voi saada sisällöntuottajan rikkomaan tekijänoikeussuojaa – joko tietoisesti tai tahattomasti. Sisältöä jaetaan niin paljon – ja koko ajan kasvavalla tahdilla – etteivät erilaiset valvontamekanismit (kuten YouTube Content ID) voi mitenkään pysyä tämän kaiken perässä. Pystymme kuitenkin vaikuttamaan joihinkin edellä mainittuihin tekijänoikeuksien polkemisen syihin, kuten tietämättömyyteen, joten tässä pari nostoa livestriimauksessa huomioitavista tekijänoikeuskysymyksistä:
- Livestriimausluvan voi hankkia musiikin tekijöiden etuja valvovalta Teostolta.
- Maksullisella luvalla luvanhaltija saa oikeuden livestriimata pääasiallisesti musiikkia sisältäviä tapahtumia, kuten keikkoja ja konsertteja.
- Lupa tarvitaan kaikkien em. kuluttajille maksullisten tapahtumien livestriimaukseen – striimausalustasta riippumatta.
- Lupa tarvitaan myös em. kuluttajille maksuttomien tapahtumien livestriimaukseen, kun striimausalusta ei ole Teoston lisensoima (Teoston lisensoimia alustoja ovat YouTube, Facebook ja Instagram).
- Kuluttajille maksuttomaan livestriimaukseen em. Teoston lisensoimilla alustoilla ei tarvita lainkaan Teoston lupaa, jos striimistä ei jää tallennetta myöhempää katselua varten.
- Jos maksuttomasta livestriimistä jää tallenne alustalle, tallennetta varten tarvitaan mediapienlupa tai tuotantokohtainen synkronointilupa.
- Yksityishenkilö ei tarvitse Teoston lupaa tallenteiden julkaisuun em. Teoston lisensoimilla alustoilla (…kun henkilö omistaa oikeudet julkaisemiinsa tallenteisiin, toim. huom.).
- Jos käytettävä musiikki on äänitemusiikkia (levy tai muu tallenne), tarvitaan lisäksi erillinen lupa äänitteen käyttöön (ko. luvan voi myöntää äänitetuottaja, joka on usein levy-yhtiö).
Lopuksi on vielä hyvä todeta, että Teoston myöntämä lupa ei takaa sitä, etteikö striimausalustan oma sisällöntunnistusjärjestelmä voisi estää tai katkaista striimiä.
Lue lisää (YouTube / Tekijänoikeuksien ja muiden oikeuksien hallinta): https://support.google.com/youtube/topic/2676339?hl=fi&ref_topic=6151248
Lue lisää (Teosto / Livestriimauslupa): https://www.teosto.fi/musiikin-kayttoluvat/hanki-lupa/uusi-livestriimauslupa/
Lue lisää (Teosto / Musiikin käyttö videoissa): https://www.teosto.fi/usein-kysyttya/#musiikkiyoutubevideolla
Sami Sallinen
ORCID-tunniste: 0000-0002-6198-6761
2 vastausta aiheeseen “Livestriimaus YouTubessa”
Terve Sami,
Olit eilen Oulun yliopistolla iltapäivällä MUSE-hanketta vetämässä ja olen nyt käynyt läpi eilen antamiasi materiaaleja/linkkejä. Täällä on paljon tosihyvää matskua.
Huomasin kalvosarjasta että DAW luettelosta puuttui Ardour. Voisiko sen saada lisättyä sinne? Se toimi alun perin Linuxissa, mutta on nykyään myös Mac ja Windows-versio. Huomioin siksi tuon Ardourin puutteen, koska olen käyttänyt mm. AV-Linuxia. Ardourin saa Ubuntuun ja moneen muuhun distroon asennettua suoraa pakettien hallinnasta. Itselläni on siitä pelkästään positiivista sanottavaa, koska olen käyttänyt sitä vuosien varrella. Se on kuin yhdistelmä ProToolsia ja Cubasea ja erittäin selkeä, looginen ja mielestäni helpompi käyttää.Tukee erittäin monipuolisesti laitteita ja äänipiirejä. Tämmöistä tuli mieleeni.
Vielä näihin materiaaleihin (youtube-videot ja pdf:t), näillä pääsee kyllä hyvään vauhtiin. Kiitos näistä ja kiitos hienosta sessiostasi täällä Oulussa.
t. Jari Sarja
Kiitos palautteestasi! En ole varma, mihin kalvosarjaan viittaat, mutta yleisellä tasolla voin kommentoida, että Ardour jää kyllä usein vähemmälle huomiolle näissä johdantokoulutuksissa, joissa keskitytään tavallisesti vain yleisimpiin sovelluksiin (tässä kevyttä Google Trends -pohjaista ”tutkimusta” aiheesta: https://musicianshq.com/most-popular-daw-software-which-daw-do-most-producers-use/).
DAW-sovelluksia on muutenkin markkinoilla useita kymmeniä (ks. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_music_software#Digital_audio_workstation_(DAW)_software), minkä vuoksi kaikkia ei pysty mitenkään huomioimaan yhdessä artikkelissa tai oppimateriaalissa – tai edes yhden kurssin aikana.
Näppituntumani on, että ”omien” korkeakouluopiskelijoitteni joukossa (Jamk ja JY) suosituimpia ovat ”vanhoista tekijöistä” Logic Pro, Cubase ja Pro Tools (jonka suosio on tosin laskenut merkittävästi huippuvuosista) – uusista ”2000-luvun DAWeista” Reaper, Live ja FL Studio. Itse olen päätynyt pääasiassa Studio One -käyttäjäksi testattuani ja/tai käytettyäni säännöllisesti kaikkia edellä mainittuja.
Ardour on kyllä mainitsemisen arvoinen useammastakin syystä. Mainitsitkin jo useita, mutta lisäksi ilmaisuus (GNU General Public License) ja vaikutus DAW-markkinoihin Ardour-pohjaisten DAWien (Harrison Mixbus ja jo edesmennyt Waves Track Live) kautta ovat ainakin itselleni selviä plussia. Tätä ilosanomaa voimme varmasti levittää edelleen tahoillamme.