Sävellyksen tai kappaleen muoto
Niin populaarimusiikissa kuin klassisessa musiikissa sävellyksillä ja kappaleilla on muoto eli rakenne. Muoto tarkoittaa musiikin eri osia, jotka muodostavat tietyn rakenteellisen kokonaisuuden.
Helsinginkaupunginorkesteri.fi (muoto)
Yleisiä muotoja klassisessa musiikissa
- Sonaattimuoto (esittelyjakso, kehittelyjakso ja kertausjakso) wikipedia.org (sonaattimuoto)
- Rondomuoto (ABACA) wikipedia.org (rondo)
- Tanssisarja (allemande, courante, sarabande, gigue) wikipedia.org (sarja)
- Fuuga wikipedia.org (fuuga)
Pop/jazz musiikissa käytetään yleensä seuraavia nimityksiä kappaleen osista.
- Intro = kappaleen alussa oleva ns. esittelyosa
- Säe (A-osa) = kappaleen osa, jossa laulu tai muu päämelodia alkaa, ja jossa tarinaa viedään eteenpäin
- Bridge = Prechorus eli säkeen jälkeen kertosäkeeseen johdatteleva osa (tätä ei ole kaikissa kappaleissa)
- Interlude = kertosäkeen jälkeen tuleva välisoitto, joka on usein intron kaltainen
- Kertosäe (B-osa) = kertsi tai chorus, jota nimensä mukaisesti kerrataan useita kertoja kappaleen aikana
- C-osa = Kappaleen loppupuolella esiintyvä osa, jonka tarkoituksena on viedä kappaleen tunnelma hetkeksi toisaalle. Usein myös soolo-osana (tätäkään ei aina esiinny kaikissa kappaleissa)
- Outro = kappaleen lopussa oleva
Muita yleisiä muotoja pop/jazz -kappaleissa.
- Rhythm changes, AABA wikipedia.org (rhythm changes)
- Blues-kierto wikipedia.org (blueskaava)
Sointuprogressio
Sointuprogressio eli sointukulku tarkoittaa sitä, että joukko sointuja soitetaan ennalta määrätyssä järjestyksessä.
Yleisimmät sointuprogressiot
Seuraavassa koottuna yleisimpiä sointuprogressioita, joita yhdistelemällä voi saada lukemattoman määrän variaatioita. Sointuprogressiot on syytä opetella teoriassa, soittamalla kuunnellen ja käytäntöön soveltaen, jolloin ne siirtyvät osaksi omaa käytännön musiikin ymmärtämistä ja tekemistä.
Duurissa:
I V I
Cmaj7 G7 Cmaj7
I IV V I
Cmaj7 Fmaj7 G7 Cmaj7
I II V I
Cmaj7 Dm7 G7 Cmaj7
II V I
Dm7 G7 Cmaj7
III VI II V I
Em7 Am7 Dm7 G7 Cmaj7
Diatoninen kvinttikierto duurissa
I IV VII III VI II V I
Cma7 Fmaj7 Hm7(b5) Em7 Am7 Dm7 G7 Cmaj7
Mollissa:
I V I
Cm G7 Cm
I IV V I
Cm Fm G7 Cm
II V I
Dm7(b5) G7 Cm
Im7 bIIImaj bVImaj IIm7(b5) V7b9 Im7 (luonn. mi)
Cm7 Ebmaj7 Abmaj7 Dm7(b5) G7(b9) Cm7
Diatoninen kvinttikierto mollissa
Im7 IVm7 bVII7 bIIImaj7 bVImaj7 IIm7(b5) V7 Im7 (luonn. mi)
Cm7 Fm7 Bb7 Ebmaj7 Abmaj7 Dm7(b5) G7 Cm7
Duurissa yleisimpiä mollin lainasointuja:
I IV IVm7 I (I V7/IV IV IVm I)
Cmaj7 Fmaj7 Fmi7 Cmaj7
I bIIImaj bVImaj IIm7(b5) V7(b9) I
Cmaj7 Ebmaj7 Abmaj7 Dm7(b5) G7(b9) Cmaj7
I bIIImaj bIImaj I
Cmaj7 Ebmaj7 Dbmaj7 Cmaj7 (Fryygiset lainasoinnut)
I bVI bVII I
Cmaj7 Ab Bb Cmaj7 (luonn. mi: ns. ”sankarikadenssi”)
I IV7 I
Cmaj7 F7 Cmaj7 (mel. mi: ”blues IV”)
IVm7 bVII7 I (relatiivinen II – V / bIII)
Fm7 Bb7 Cmaj7 (luonnollinen molli: ”Back-door” kadenssi)
#IVm7(b5) VII7 I (relat II –V/ III)
F#m7(b5) H7 Cmaj7 (Em harm: ”Back-door” kandessi)
Välidominantteihin pohjautuvia progressioita:
I I7/IV IV
Cmaj7 C7 Fmaj7
I V7/II V7/V V I
Cmaj7 A7 D7 G7 Cmaj7
I V7/VI V7/II V7/V V7 I
Cmaj7 E7 A7 D7 G7 Cmaj7
Välidominanteille voi myös muodostaa kombinaatioita, joissa dominanttisointu korvataan sen tritonussubstituutiosoinnulla esim. E7 – Eb7 – D7 – Db7 – Cmaj7 Näin saadaan aikaan kromaattisesti laskeva bassolinja
Dominanttisoinnuille voi myös muodostaa II-V progressioita:
- Hm7(b5) – E7 – Em7 – A7 – Am7 – D7 – Dm7 – G7 – Cmaj7
Blues:
12- tahdin kierto (F)
||F7 |Bb7 |F7 |F7 |
|Bb7 |Bb7 |F7 |F7 |
|C7 |Bb7 |F7 |C7 ||
12- tahdin kierto (F) bebop
||F7 |Bb7 |F7 |Cm7 F7 |
|Bb7 |Hdim7 |F7 |Am7(b5) D7) |
|Gm7 |C7 |F7 D7 |G7 C7 ||
IIm7 bII7 I ”tritonus-substitution”
Dm7 Db7 Cmaj7
korvaparantola (yleisiä kiertoja) esimerkkibiisejä yleisimpiin sointukulkuihin
Kadenssi- eli lopuketyypit
Uta.fi (kadenssi- eli lopuketyypit)
Erilaisia II-V-I kadensseja
- II-V-I -kadenssi
- duurissa youtube.com (pianopig)
- mollissa youtube.com (pianopig)
- ”Backdoor” -kadenssi wikipedia.org (backdoor progression) ja youtube.com (jazz duets)
- Turnaround ruippo.fi (turnaround) kappaleessa 8 ja wikipedia.org (turnaround)