MIDI-standardin juuret ulottuvat 1980-luvulle ja kitaroihinkin liitettäviä MIDI-ohjaimia on ollut lähestulkoon yhtä kauan. MIDIllä tarkoitetaan lyhyesti sanottuna elektronisten musiikkilaitteiden tiedonsiirtoon kehitettyä standardia, joka voi olla käytössä hyvinkin monenlaisissa eri sovelluksissa.
Yksi tyypillinen käyttötilanne on esimerkiksi kosketinsoittimen muotoon valmistettu MIDI-kontrolleri, joka lähettää MIDI-tietoa vastaanottavalle tietokoneelle, joka edelleen muuttaa tiedon ääneksi. Lähetetty tieto voi toteuttaa myös oikeastaan minkä tahansa muunkin komennon kuin äänen, riippuen miten se on tietokoneen päässä määritelty. Kitaroihin kehitetyt ns. ”heksafoniset” MIDI-mikrofonit tunnistavat soitetun kielen ja äänenkorkeuden ja niiden avulla kitara voidaan muuttaa MIDI-kontrolleriksi. Näin voidaan käyttää kitaransoittajille tuttua käyttöliittymää, eli itse kitaraa, ohjatessa MIDI-komentoja.
MIDI-mikrofonilla varustettu kitara avaa mielestäni todella mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Vaikka teknologia ei olekaan kovin uusi, sitä hyödyntävät sovellukset voivat kuitenkin olla viimeisimpien päivitysten mukaisia ja nykypäivänäkin aivan relevantteja. MIDIä hyödyntäviä sähkökitararatkaisuja on markkinoilla useammanlaisiakin ja usein niissä on myös mahdollisuus soittaa tavallista kitarasoundia ja lähettää MIDI-tietoa erikseen. Tällöin voidaan siis esimerkiksi ikään kuin tuplata kitaralinjat jollain MIDI-instrumentilla. Kielten ja nauhavälien tunnistaminen myös mahdollistaa tarkemmankin split-toiminnon, eli MIDI-ohjaus voidaan määritellä vaikkapa ainoastaan kitaran alimmille kielille ja ohjata niillä sitten esimerkiksi jonkinlaista bassosoundia.
Fishman TriplePlay
Itselläni on kokemusta sähkökitaraan integroidusta Fishman TriplePlay -MIDI-mikrofonista. Olen ohjannut sillä esimerkiksi Logic Pro -ohjelmaan lataamiani syntetisaattorisoundeja ja muita MIDI-instrumentteja. TriplePlay toimii langattomasti lähettäen signaalin tietokoneen USB-porttiin kytkettävän vastaanottimen kautta. Mielestäni ratkaisu toimii yllättävänkin viiveettömästi ja poimii soitetut äänet melko hyvin. Melko hyvällä tarkoitan sitä, että omassa käytössäni MIDI-ohjaus on todella lähellä sitä pistettä, että voisin soittaa sillä live-musiikkia, mutta kitaran kielten kautta tuleva MIDI-signaalin syttyminen ei mielestäni ihan yllä vaikkapa MIDI-koskettimiston varmuuteen. Joskus tulee virheellisiä komentoja, kuten viereisen nauhan ääni tai jokin ääni ei syty.
Fishman tarjoaa myös TriplePlay -tietokonesovelluksen, joka MIDI-instrumenttina ja soundipankkina toimimisen lisäksi myös visualisoi kitaralla soitetut äänet reaaliaikaisesti kitaran kaulaa kuvaavaan kaavioon. Opetuskäytössä erityisesti videoissa ja etäopetuksessa vastaavanlainen pianon koskettimisto onkin usein käytössä. MIDI-tekniikka tarjoaisi tällaisen reaaliaikaisen visualisoinnin myös kitaralle.

Oheisessa videossa testaan MIDI-mikrofonia ja reaaliaikaista otelaudan visualisointia. En ole varsinaisesti käyttänyt opetuksessa tätä tekniikkaa, mutta voisin kuvitella siitä olevan hyötyä etäopetuksessa yhtenä lisäelementtinä, josta oppilas voisi seurata kaaviokuvin opettajan soittamat sävelet, asemat ja otteet. Elementti on lisätty videoon OBS-sovelluksella, jonka avulla video voidaan tallentaa tai myös streamata live-muotoisessa kitaraopetuksessa. MIDI-mikrofoni hieman rajaa soittotekniikkaa. Huomasin esimerkiksi, että itselleni luontainen hybridi-tekniikka, eli sormien ja plektran yhtäaikainen käyttäminen, ei sytyttänyt ääniä yhtä varmasti kuin pelkällä plektralla soittaminen. Näppäily tai muutkaan kitaralle ominaiset tulkintakeinot, kuten venytykset tai liu’utukset eivät ole täysin poissuljettuja, Fishman TriplePlay poimii myös näitä soittotekniikoita. Olen vain huomannut, että varmimman lopputuloksen saa yleensä soittamalla mahdollisimman tasalaatuisesti ja tarkasti.
Vaikka kitaran MIDI-ratkaisu, tässä tapauksessa Fishman TriplePlay, ei ehkä toimikaan aivan sataprosenttisella varmuudella verrattuna tavallisen sähkökitaran soittamiseen, se toimii kuitenkin mielestäni todella hyvin ja ajattelisin sen olevan hyvä lisä erityisesti juuri otelaudan visualisointiin etäopetuksessa. Tekniikassa on se hyvä puoli, että kuva otelaudasta ja soitetuista sävelista tai sointuotteista saadaan välittömästi oppilaalle opetuksen lomassa. Toki nämä kaaviot sitten häviävät samantien, eli usein saatetaan tarvita lisäksi pysyvämpiä nuotinnoksia tai kaavioita, mutta jos kyseessä on videotallenne, katsoja voisi tarvittaessa pysäyttää kuvan. Aion tutkia MIDI-kitaran mahdollisuuksia opetuskäytössä jatkossa lisää.
Lähteet
https://learn.piratemidi.com/learn/article/comprehensive-guitarists-guide-to-midi